Mina två svarta...och jag

söndag 7 mars 2010

Tävling Örebro. ingen pinne men nöjd ändå

Igår var det äntligen dags för tävling i Örebro. Jag, Emelie, Anna och Jeanette samt alla 4 hundar gav oss iväg från Jönköping kl 11 på morgonen, strålande solsken var det också. Ingen tidig morgon direkt och vi hade gott om tid. I Motala stannade vi för att äta lite, tog en promenad med hundarna och sedan åt vi. Pausen tog lite längre tid än vi hade räknat med så i slutet hade vi lite tidsbrist, men vi hann. De började bygga om banan till agilityklass 1 medium när vi landade i ridhuset så det var på håret ;o) Jag hade start nr 8 i båda klasserna, vilket jag var nöjd med. Jag gillar att ha ganska tidigt startnr. Under tiden jag gick banvandringen på agilitybanan så värmde jeanette upp Atlas. Vilken tur man har tävlingssällskap med sig =) Atlas hade legat i buren i 3 timmar så jag tyckte han behövde en ordentlig uppvärmning, vilket han inte hade fått om jag hade börjat med uppvärmningen efter banvandringen.

Agilityklass
Den här klassen var jag överlag nöjd med trots alla fel vi fick. Vi drog på oss 20 fel i klassen, 2 rivna hopphinder, ett kf och en vägran. Ridhuset vi var i hade ganska ovant underlag, jag tror det var mest sand. Det blev därför ganska tungt för både mig och Atlas att springa, jag tror att det var en anledning till att han rev 2 hinder. Det var ganska många hundar som rev hopphinder den här dagen. Atlas rev nämligen första hindret, vilket aldrig har hänt. Det andra rivna hindret kom han fel på, han och jag missförstod varandra och det blev ett stopp, en massa snurrar och sen hoppade han lite snett över hindret. Vilket resulterade i en massa förlorad tid. Slalomet satt som en smäck, jag kan inte vara mera nöjd med hans slalom igår. Ingången var ingen tvekan, han drog på bra hela vägen, inte en antydan till osäkerhet under hela vägen genom. Han missade kf på nedfarten på balansen, det är ju där han gör det största superman hoppet =) men han tog a-hindret, inte med stor marginal men han tog det =) efter balansen var det bara vippen kvar o sen sista raksträckan. Han drog en bit fram, vänder sig på näst sista hindret, jag skickar honom fram, han vänder sig igen, jag skickar mot sista hindret och han bestämmer sig för att lyssna på kommandot fram, då springer han förbi sista hindret =) Jag kunde inte mer än skratta, han vänder och springer framåt på mitt kommando och då missar han hindret...
Det jag är mest nöjd med, förutom slalomet, är att jag gick in på planen och hade en plan över hur jag skulle göra och jag höll mig till den planen! Det brukar inte jag göra, utan jag går in med olika lösningar och tänker att gör han inte så så gör jag si osv.. Jag hade ett sådan ställe som hade med om han skulle ta balansen lungt och försiktigt eller om han skulle komma och flyga av. Det var en ganska svår vinkel efteråt om man har en hund som inte självmant springer ända ner på balansen.
Vi slutade på 12 plats av 37 starter, med tiden 36,97 sek (ref.tid: 44sek). Jag är överlag nöjd, men nu är det kf som ska tränas.. =)

Hoppklass
Inför den här klassen hade jag bara positiva känslor, tills jag började gå banan.. Vid första syn på banan kändes den svår, men kul. Jag planerade mi byten och vart jag skulle vara vid vissa tidpunkter med inställningen att Atlas drar på alla hinder =) Jag var helt övertygad om att han skulle inte göra mig besviken på den fronten.. Det började med två hopphinder och in i en böjd tunnel, när hunden kom ut ur tunneln skulle den 180 grader till ett hopphinder. Därefter var det en raksträcka med ett hopphinder, slalom och däck. Den här delen gick utan problem. Slalomet satt minst lika bra som förra klassen. När Atlas skulle hoppa däcket så skulle han sen vidare mot nästa hopp som låg 90 grader höger och sedan ett hopp till i höjd med däcket. Det var alltså som en solfjäder. Här var min plan att han kommer dra mot däcket och ta nästa hopp och jag skulle därför springa rätt över till det andra hoppet efter däcket, för att jag skulle komma i position för att ta honom över staketkombinationen som kom efter. Tyvärr vek jag av lite för sent mot hoppet, vilket resulterade i en ganska vid sväng för Atlas. Jag sa heller inget för att få in honom på rätt spår igen, så han kom förbi hopphindret, en vägran blev det där. Resten av banan flöt på riktigt bra. Jag hade hela tiden inställningen att han drar och detgjorde han =) jag fick till ett riktigt bra blindbyte vid en hoppkombination. Sista sträckan var som vanligt inte felfritt, utan han vände sig mot mig på nästa sista hindret. Han vände dock om ganska fort o drog vidare. Vi slutade med 5 fel och tiden 32,61 (ref.tid: 35sek), vilket resulterade i en andra plats av 31 starter =) Allt kändes väldigt bra, synd bara att det inte blev någon pinne.. Jag är dock övertygad om att det är på gång =)

Det var en väldigt bra tävling som flöt på bra. Vi åkte från Örebro kl 8 på kvällen, vi trodde inte att vi skulle vara därifrån innan kl 22, men det gjorde arrangörerna bra. Vi hade väldigt kul tillsammans alla 4 tjejer och tiden gick väldigt fort. Tyvärr var det ingen av oss som tog några pinnar, men jag fick åtminstone en rosett med mig hem! Jag är nöjd med Atlas tider, jag känner att han blir snabbare och snabbare, men vi får ju fel och därför känner jag att tiden kan bli ännu bättre..
Jag kommer lägga upp lite bilder på min prins med hans rosett senare =) Jag känner mig riktigt peppad inför Oxie nu, första helgen i april..

3 kommentarer:

  1. Säger Grattis igen vännen!! Rolig att det gick bra för er. jag tror oxå att pinnen är på gång.! Kram

    SvaraRadera
  2. Snacka om att jag nu efter uppdaterad läsning vet precis hur du tänkte och funderade. Roligt att du låter så positiv (mentala träningen verkar göra susen!). Blir så jäkla avundsjuk bara, i höst då smäller det (säger jag nu...)

    SvaraRadera
  3. Va skönt att jag är utförlig i min blogg ;o) Ja den metala träningen har verkligen gett mycket.. Ja då i höst smäller det för dig också Erika =)

    Tack snälla Carina=)

    SvaraRadera