Mina två svarta...och jag

söndag 3 februari 2013

Träning hos Jenny

I onsdags åkte jag o Anette till Jenny för träning. Såg verkligen fram emot träningen denna gången. O det blev verkligen en kanonbra träning på alla sätt o vis! Känslan var där den skulle, Axis var superduktig, Jenny hade gjort superroliga övningar! Allt var bra =)

Axis var laddad som vanligt o när vi gick banvandring så insåg jag att Jenny ville att vi skulle springa benen av oss idag ;) När jag påpekade det så bara skrattade hon, så jag var nog inte helt fel ute ;) Axis fick för sig att testa tjuvstarta idag?!? Oj oj oj, där har han så fel ;) Han insåg det efter ett tag =)

Vi skulle träna blindbyten i olika situationer, de två första såg ut så här på ett ungefär;














Det stod en massa andra hinder lite överallt också som de kunde ta. På den andra bilden där 14-15 är ett staket så stod det ett hopp lite vid sidan som de lätt kunde ta efter 15 ist för att springa till tunneln. Men när jag använde hans sväng kommando var det inga problem =)

Vi skulle göra blindbyten mellan 4 o 5, 11 o 12 och 14 o 15 (oavsett vilken av övningarna det var). Den svåraste att få till från början var den första övningen, där man skulle göra blindbyte mellan 14 o 15. Men efter en hel del tänkande och testande med Axis så fick vi till det =) Den andra övningen var betydligt lätrtare ;) Skillnaden var att i den första övningen ska blindbytet komma mellan 14 (hoppet) och 15 (tunneln), alltså efter hoppet. O den andra övningen ska blindbytet komma före hoppet, på den sidan där han ska hoppa hinder nr 15.

Det gällde att sätta bra tryck vid 12 o 13 så man inte kom för långt ut mot 14, för då hann man inte placera sig rätt vid 14.

Vi gjorde framförbyte mellan 8 o 9 och 17 o 18/18 o 19.

Vid 19/20 (beroende på vilken övning) så gick s-kurvan snabbare med Axis, men en tajt sväng runt vänster (för hunden) vinge gick snabbare för Myzack. Jag måste komma ihåg att fokusera min hand på det han ska ta o inte slänga iväg den så han inte ser min hand. Då försvinner stödet o han tar första bästa hinder han ser. Fy Ulrika! Men jag har ju faktiskt skärpt till mig när det kommer till tunnlarna så jag ska nog få ordning på detta med ;)

Den tredje övningen såg ut så här;













Vi skulle köra flygande start. Funkade hur bra som helst. Den huvudsakliga övningen var ett plocka in honom vid 14 och hålla mig själv i rörelse för att få en bra linje till 15. Första vändan stannade jag lite, men sen gick det bra. Axis lyssnar fint på mina signaler =)

Jag var mycket nöjd med honom. Pratade en del med Jenny om tävlingen i Halmstad hundarena med. Hon tyckte det såg riktigt bra ut, men konstaterade efter dagens träning att han definitivt hade gått på halvfart på tävlingen ;) Jag kände samma sak. Han är sjukt snabb och på tävlingen var han "bara" snabb =) Frågade lite om slalom med. Jag förklarade att jag hade valt att ta det lite lugnt o inte pressa honom för mycket, o Jenny tyckte inte det såg ut som jag tog det för lugnt så det var ju bra. Hon sa att jag successivt ska öka pressen på tävling.

Fick de två bästa komplimangerna av Jenny på fb sen, "Axis far verkligen fram som svarta faran, Herregud! Tur han är bra grundtränad. Du har också fått bra fart må jag säga ;)" Den första komplimangen är ju klart att Axis är bra grundtränad o den andra är ju min fart =) Klart att jag blir glad av dom orden =)

Har kommer även lite film från kvällen;

2 kommentarer: