Mina två svarta...och jag

söndag 22 juli 2012

Soliga Karlstad? Ja men framför allt leriga Karlstad- Karlstad dag 3

Dag tre var lika tidig som dag 1, men jag var nöjd med det för det innebar att jag skulle komma hemåt tidigt. Började morgonen med att packa det mesta, hade packat en del kvällen innan, men packade luftmadrass och sängkläder med så det enbart var att riva tältet efter klasserna var slut. Tack gode gud för att jag har haft Carina och Björns tält i helgen för hade jag haft mitt så hade det regnat in =) Sol var det iaf när jag vaknade, vilket uppskattades!

När jag kom till tävlingsplatsen fick vi reda på att klassen som ställdes in dagen innan inte skulle starta och vi skulle få pengarna tillbaka. De hade även flyttat banan, men vet egentligen inte om det blev bättre. Redan efter banvandringen så var det som en lervälling över hela banan. Jag hade startnr 24 så det var väl inte värst för mig. Det var en ganska rolig och utmanande bana, men insåg att det förmodligen skulle gå sådär i leran eftersom jag visste att Atlas var trött i benen. När vi kom in till start så gick han mellan precis som han ska, jag gick ifrån en bit och när jag vänder mig om så står han upp. Jag går tillbaka och säger mellan men märker att han inte sätter sig, försöker få honom att sätta sig men inser att det är lönlöst. Första och enda gången min hund fått starta ståendes ;o) Därefter gick det ganska bra, frånsett att Atlas knappt sprang framåt och att tunnlarna var hans bästa vän på denna banan ;o) Kom till och med på senare på dagen att han frivilligt sprang in i en tunnel när jag gjorde bakombyte!?!!! Min hund kan inte bb in i tunnlar, han köper det inte, varken på träning eller tävling. Han skäller på mig, gör en piruett så han kommer på "rätt" sida och sen går han in ;o) Nu var det inget snack om saken. Han stannade till och med framför nåt hinder om jag inte var med enda framme och kollade på mig precis som han frågade; ska vi verkligen fortsätta med detta matte? Min lilla plutt! Balansen var tredje sista hindret och då väljer han att hoppa av en bit på kf och jag tar tillbaka och diskar honom. Vi hade nog 15 fel redan innan dess. Tror vi hade två vägran och kf på vippen. Men jag var nöjd när jag kom i mål, han jobbade på så gott han kunde =) Däremot blir jag inte klok på dessa kf. Han gjorde ju sååå fina kf i torsdags, jag kunde inte önska bättre. Sen väljer han att hoppa en bit denna dagen... Jag blir lite smått galen på det!

Debuten inför hopptrean såg jag verkligen fram emot. Banan var inte supersvår, men det var ändå en del duktiga ekipage som diskade sig på den. Banan var lerig och blöt, inte som ag banan, men tillräckligt för att det skulle vara svårt o springa. Atlas jobbade på bra på banan även om han hade svårt o springa. Han satte sig iaf i starten denna gången ;o) Jag är nöjd med loppet även om det gick sakta och vi förlorade en del tid i svängar och inför en tunnel som jag ville göra ett fb vid och blev sen. Jag jobbade inte tillräckligt i svängarna eftersom det var väldigt halt. Vi kom i mål nollade men inte med en bra tid. Vi fick nån sekund tidsfel och kom väldigt långt ner i resultatlistan. Det var 21 helnollor och säkert 20 nollor med tidsfel, många fler än small. Det kändes ändå bra att nolla ett klass 3 lopp även om det gick långsamt. Det ger en självkänsla inför nästa tävling.

Jag var väldigt nöjd efter dagens lopp och kände att inställningen var helt rätt även denna dagen. Atlas är ingen lerhund ;o) Däremot har jag aldrig upplevt honom så berörd av regn och lera innan när det gällt agility. Jag vet inte om det berodde på att det var extremt mycket lera eller om han var mör i benen och trött i allmänhet efter att inte sovit ordentligt. Jag upplevde honom trött även på kvällarna när vi inte tävlade. Upplevde inte honom i samma form som han brukar vara.

Åkte hem efter lunch och var i Jönköping strax efter kl 4 på eftermiddagen. Hämtade älskade Axis som varit hos Carina alla tre dagarna och jag saknade honom som en tok! Han hade dock haft det riktigt bra, men han blev glad över att se mig =) Det kändes ändå bra att bara fokusera på Atlas under de tre dagarna, speciellt eftersom nätterna var så kalla och jag vet hur mycket Axis fryser...

Åkte sedan hem till Mia och spenderade kvällen där med två tjejer till och en massa vin och mat =) Hur trevligt som helst!

Känner mig väldigt nöjd med de tre dagarna i Karlstad. Jag känner att jag är några erfarenheter rikare och dessutom är vi ett klass 3 ekipage på heltid ;o) Jag måste se till att jag har alla förutsättningar att  känna mig laddad inför tävlingen, annars kan jag lika väl stanna hemma.
Synd på de leriga planerna och stackars arrangörerna, men annars har tävlingen varit kanon!

Leriga skor efter ag loppet =)





















Paus med kaffe och mat under hemfärden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar