Mina två svarta...och jag

fredag 13 juli 2012

Semesterträning

Sitter här i min pyjamas och dricker kaffe =) Har blivit skamligt många timmar i pyjamas denna veckan ;) Tänkte jag för en gångs skull skulle göra nåt "vettigt" när jag ändå sitter framför datorn och blogga lite =)

Trots mina många timmar i slapphet denna veckan så har jag faktiskt hunnit med en del tränig med hundarna. Det har mest blivit träning med Atlas men Axis har också fått sin del.

I tisdags åkte jag till Smålandsstenar Brukshundklubb, hade bestämt träff med Anna-Karin och vi skulle köra en bana från Jenny kursen. Så här ser den ut på ett ungefär;













Vissa delar blev inte så bra eftersom banan är ganska liten i Smålandsstenar. Det blev inte samma avstånd, utan lite kortare avstånd mellan vissa hinder. Vilket gjorde att det kom lite andra svårigheter som inte fanns där när jag körde den hos Jenny.
Jag har ju kört den innan, men det är inte riktigt samma sak att köra Axis och Atlas, och jag har ju bara kört Axis på den innan. Men måste säga att Atlas genomförde den med bravur! Önskar att jag hade filmat det, men det gjorde jag inte =) Jag behöver inga stora överdrivna rörelser för att han ska förstå, och det känns som ett stort kliv framåt för oss. Jag kan dock inte låta bli att tänka varför jag inte kan ha samma självförtroende på tävling som jag har på träning...
Axis fick också köra igenom banan en gång, men det gick sådär.. Han var lite för övertaggad och slarvade en hel del. Tränade små sekvenser, t.ex. 7-11, med honom eftersom han har svårt fortfarande att ta hinder självständigt och 10an var han tvunget till det.

Har tränat lite slalom med Axis här hemma. Blir han för taggad så går han ur, men han lär sig snart =) JAg försökte lägga in lite svårigheter, men det blev för svårt. Skickade in honom och bytte riktning med min kropp, det blev för svårt.

Igår var jag på brukshundklubben igen, åkte dit med tanken att enbart träna kontaktfält. Åkte därför dit lite senare så alla kanske skulle vara på g hemåt och jag tajmade precis. Satte upp alla kf vid varandra samt en del andra hinder så att jag skulle få lite fart. Det slutade med att det blev lite diskriminering av hinder med =) Så här såg övningen ut;













Körde först tunnel/a:et och kollade av hur mycket han faktiskt lyssnar på mitt kommando och hur mycket han kan kommandot. 100% satte han det oavsett om jag stod still eller om jag sprang =) Jag höll armen helt ut alla gånger så han inte skulle springa på hur jag hade armen. Sedan körde jag lite kf träning på a.et, började med enbart a:et och sedan testade jag att han skulle svänga efter a:et ch hoppa hindret bredvid, och det gick ok. Måste dock komma ihåg att ta med mig stegreglerare nästa gång.

Sedan blev det kf träning på balansen. Han fick starta vid hopphindret innan, jag var före och sedan in i tunneln och upp på balansen igen. Har märkt på honom att han får upp samma intensitet då som på tävling och gör lätt fel. Efter balansen körde jag ut på hoppet och sedan tillbaka på balansen. Vid detta tillfället kom jag efter honom och var tvungen att springa förbi honom när han stod i position, det var svårare =) Så då fick jag chansen att korrigera honom, genom att ta tillbaka honom i position. Sedan gjorde han inte om det igen ;)  Körde vippen ett par gånger med, den är han sämre på och han fick inte riktigt den farten upp som jag hade velat, men jag är ändå nöjd med träningen. Ibland varierade jag med att skicka på däck och slalom efter balans-tunnel och sedan ut på hinderet och balansen igen. Började med slalom en gång med. Är riktigt nöjd med hans träning!

Axis fick också koma ut och träna lite, men han fick träna däcket. Han sätter det 80% av gångerna nu oavsett vilken vinkel han kommer från =) Han fick träna lite slalom med och jag sänkte bågarna rejält denna gången och han gjorde det riktigt bra. Vet inte varför det inte riktigt fungerar hemma. Kan vara att mina pinnar är så snea.. Jag kom ju på under sommarlägret att jag inte påbörjat Axis träning på platta tunneln. Så det startade vi med igår. Jag lyfte två gånger och sedan sprang han själv =) Så det var inte så svårt med honom. Tänk vad olika det kan vara med hundar.. Tränade vippen med och den gör han riktigt bra, måste dock se till att få till positionen ordentligt nu.

Ska se till att få tll några ordentliga running pass med Axis nu när vi har vår fina planka här hemma =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar