Mina två svarta...och jag

tisdag 5 juni 2012

Tävlingshelg i Falkenberg

Helgen i Falkenberg är över och jag åkte väl hem med blandade känslor. Nu några dagar efter känner jag mig nöjd och väldigt klar över vad jag och Atlas behöver träna på.

Kom ner till Falkenberg fredag natt kl 2 och jag och hundarna somnade på stört. Jag hörde inte klockan ringa och "försov" mig. Vaknade halv 9, som tur är har jag 5 min till tävlingsplatsen från pappa så jag var där 5 över 9 ungefär. Jag var i god tid och första start var hoppklassen. Det var ingen svår bana, ganska mycket spring och hade bara bestämt mig för att lita på atlas till 150%, blev det fel så blev det. Vi gjorde ett riktigt kanonlopp som kändes så där riktigt bra i kroppen! Ett riktigt feel good lopp =) Tyvärr rev han ett hinder, men vi kom in på bästa tiden 27,24sek! Allt bara flöt och satt som en smäck! Jag var tidig i mina byten och Atlas fick riktigt fina och tajta linjer. Jag kan ärligt säga att det är nog det bästa loppet vi har gjort någonsin. Det är riktigt synd att det blev en rivning för det hade känts bra att sätta det loppet och gå upp i klass 3 på det.

Nästa start var agilityklass 3 och jag var spyfärdig av nervositet. Banan var inte helt enkel, men inte den svåraste heller. En riktigt svår slalomingång var nog mitt största bekymmer.
Jag var väldigt nonchalant i min handling under denna banan så på andra hindret fick vi en vägran, fick sedan en vägran till för att jag släppte mitt tryck mot ett hinder alldeles för tidigt. och sedan missade han slalomingången och vi diskade oss på tre vägran. Loppet kändes inte helt ok, kf på balansen satt men katastrof på a:et fick jag höra sen. Inte bra alls.

Andra dagen började jag med hoppklassen med, inte heller en svår bana men en del krångliga vinklar. Atlas  kan ju inte bakombyten på tunnlar så jag fick planera banvandringen så att jag kunde lita på att han tog vissa sekvenser själv för att jag skulle hinna placera mig så han skulle få bra linjer in i tunnlarna. Nästan alla gjorde bakombyten på alla tunnlar, men jag får tänka steget längre... Salom var hinder 5 och stod parallellt med en tunnel som han först kom ut från. När han vänder upp från tunneln så ser han slalom rakt framifrån och det är en ingång han ska ta trots att jag står en bit in i slalom. Denna gången köpte han inte det och kom till mig istället. Jag var lite lat och skickade honom från där jag stod och han gick in fel. Då hjälpte jag honom mer och han kom in rätt i slalom. Resten av banan gick riktigt bra och flöt på bra, kände att han verkligen drog själv ut från mig och att allt satt. Jag är extra nöjd med tunnlarna denna helgen med precis som förra helgen. Inga tveksamheter överhuvudtaget =) Han drog även på sig en rivning i slutet så vi gick i mål med 15 fel. Jag var ändå nöjd med loppet just för att känslan av att vi litade på varandra och att han verkligen släppte mig fanns även denna dagen. Viktigt att känna det.

På eftermiddagen var det dags för agility 3 och banan denna dagen var ganska svår, men kände ändå att det var en bana som vi skulle fixa. Tyvärr blir jag väldigt nervös inför mina starter i klass 3 och det förstör lite för mig. Klarade starten riktigt bra med honom, när vi sedan kom till hinder 11 så blev jag lite för dålig på att visa honom 11an och han sprang förbi, tog tillbaka honom och fortsatte. Slalomingången satt riktigt bra denna gången, förutom att han ifrågasatte mig hundra gånger innan han sprang in. Efter slalom råkade jag skicka honom mot fel hinder och innan jag hann reagera hade han hoppat det och vi blev diskade. Försökte hålla ihop resten av banan, men han hoppade kf på balansen så jag tog tillbaka honom och han stod snyggt till jag sa ok. Var riktigt missnöjd efter loppet för jag kände verkligen att jag inte var som vanligt i loppet. Jag var spänd och osäker.. INTE OK!!!

Åkte hem med en ganska dålig känsla, men försökte hitta sinnesstämningen från lördagen efter hopploppet, men det gick sådär. Det är tur man har människor runt omkring sig som talar en tillrätta och skäller och ömkar om vartannat ;o) Fick prata av mig med först Emmeli, sen Jenny och till sist Mia. Alla tar mig på olika sätt, vilket är bra, så efter det så kändes det bättre.

Nu är det en månad till nästa tävling och jag vet vad vi ska träna, SLALOM! Slalomingångar från alla håll och kanter och från olika avstånd. Jenny har fått denna information med ;o) Så när vi ska dit den 13 juni så blir det hårdträning på slalom!


Jag och Atlas har dock fortfarande samma mål inför 2013 och det målet försvinner inte förren kvalperioden går ut ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar