Mina två svarta...och jag

tisdag 19 juni 2012

Axis träning

Axis träning går framåt =) I lördags var vi på Habo BK för att förbereda deras tävling på söndagen. Passade på att träna hundarna när det var en ny plats och allt.

Tränade däcket med Axis. Det är svårt för honom och få det rätt, måste träna det mer och ofta! Men när han fokuserar så gör han det bra. Däremot så verkar han ha svårt att fokusera när vi tränar däcket. Detta var ju dessutom ett helt annorlunda däck så det kanske var därför det kändes som att vi började om.

Vi tränade vippen också. Den är han riktigt duktig på nu. Nu ska vi bara få in push kommandot med så kommer han göra den riktigt bra. Han vet nu att han ska vara kvar på brädan när den slår ner och det är bra =)

Vi tränade svängar på hopp och tunnlar, funkar som vanligt kanon! Han är tajt på hindrena.

På söndagens sista hopplopp så fick han faktiskt testa på en mini start. Jag valde att köra de 5 första hindrena och de 4 sista hindrena på banan. Han fick testa startsignal samt känna på min nervositet =) Han klarade allt jättebra. Han satt fint i starten och startade på min signal. Jag glömde dock bort att hålla ut armen på de två sista hindrena så dom sprang han bara förbi, men så duktig han va!! Han är mer redo mentalt än vad jag har trott. Däremot har vi mycket kvar att jobba på så än blir det ingen start =)

Idag har han fått träna staket och slalom. Nu verkar han förstå att han  ska hoppa oavsett om jag står med bröstet eller ryggen mot hindret. Pekar jag på det så tar han det.
Slalom då, jag säger bara WOW!!! Vilken teknik och vilken fart! Den farten och tekniken han hade idag har jag inte sett innan. Idag tränade jag även att jag springer fort med honom in och sedan tvärstannar mitt i och han fortsätter fint igenom. Första gången blev han lite tveksam men han fortsatte. Däremot måste vi jobba mycket på bytena nu i slalom.

Ser verkligen fram emot hans framtid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar