Mina två svarta...och jag

måndag 30 april 2012

Helgen i Tranås

Helgen i Tranås är över... Känns som man längtar till den här helgen under en lång tid och sen är den över på ett ögonblick =) Tävlingen är alltid lika trevlig, synd bara på den leriga hoppbanan, annars finns det egentligen ingenting att klaga på tävlingsarrangörs mässigt...

På lördagen kom jag dit strax efter lunch och hade gott om tid att bara strosa omkring o prata med folk o ha det trevligt =) Min första start var agilityloppet och det var en ganska rak och enkel bana med små svårigheter på en del ställen, men mestadels rak. Jag hade en bra plan och hade verkligen tänkt på vart jag skulle trycka honom framåt för att han inte skulle tveka på hoppen. Så är det ju helt fantastiskt att man då går in och gör fel på just en sådan sak =) Vi kom till hinder 3 sen diskade vi oss. 1-3 var en raksträcka och hinder 4 var ett hopp 180 grader tillbaka (staket på 2 hinder). Jag trycker honom nte tillräckligt mot 3an utan drar mig för snabbt mot 4an och han tar då hinder 4. Resten av banan gick riktigt bra, är osäker på om han tog kf på a:et men i övrigt satt allt bra. Nån tveksamhet på nåt annat hopphinder var det, men allt flöt på annars. Jenny kom fram efteråt och sa att det inte var konstigt att han inte hoppade, han ser ju inte hindrena med all den pälsen i ansiktet ;o) Hon tycker jag ska raka honom, ALDRIG får hon till svar av mig =)

Hoppklassen var en rolig bana och ganska svår, problemet var underlaget. Jag kunde inte springa ordentligt pga all lera. Atlas tyckte jag betedde mig jättekonstigt som inte sprang ordentligt så han strulade en del på hindrena. Många delar i hopploppet är jag nöjd med och hade jag kunnat springa på så hade det kanske gått. Vi diskade oss på att han hade för många vägringar helt enkelt.

När jag sedan skulle åka hem så lyckas jag med det som bara jag kan drabbas av... Jag låser in nycklarna i bilen! Hundarna var i bilen och jag fick ringa bärgaren. De gjorde allt de kunde för att slippa slå sönder en ruta, men efter att ha försökt i 2½ timme så var dom tvungna... Regnet öste ner och jag var både trött, hungrig och blöt efter att ha stått i regnet hela kvällen. Inte världens bästa avslut på lördagkvällen, men till Jönköping kom jag till slut.

På söndagen så åkte jag till Tranås vid lunchtid och samma upplägg även denna dagen. Det blev mycket prat om mitt äventyr på kvällen, många hade följt dramatiken på fb ;o) Kände inte alls för att tävla först, men efter att ha spenderat några timmar där så var man på g igen =)

Agilitybanan denna dagen var ganska knepig, riktigt utmanande bana. Den var också väldigt lång så det kändes som att den aldrig tog slut =) Starten var knepig och många diskade sig där, för slalomet var intryckt mellan a:et och en tunnel. Många hundar tog tunneln. Atlas klarade den passagen riktigt bra, vi hade riktigt bra flyt i denna banan och han satte några riktigt snygga bakombyten. Han gjorde även ett riktigt snyggt slalom. Tyvärr missade han a:ets kontaktfält samt att han rev näst sista hindret så vi gick i mål på 10 fel och 1.54 i tidsfel. Har nog aldrig haft tidsfel med Atlas innan och då tyckte jag det flöt på bra. Det räckte iaf till en 1:a plats =) Så ingen nollade sig alls. Känns surt med en vinst och ingen pinne, men en fin rosett fick vi iaf ;o)

Hopploppet var också ganska knepig, men såg väldigt rolig ut. Kändes som en bana för mig och Atlas verkligen. Tyvärr smet han förbi hinder 4 och när han vänder sig om för att gå tillbaka så hoppar han det hindret tillbaka och vi diskar oss. Annars är jag mycket nöjd med det loppet. Han drog fint till alla tunnlar trots att han var på väg in till mig.. Han gjorde riktigt fint slalom och drog fint på en del raksträckor. Tyvärr var det ganska lerigt även denna dagen, men inte alls lika farligt som dagen innan. Det var lite lättare att springa denna dagen.

När jag åkte hem igår så kändes det ganska tråkigt att resultaten uteblev, men så här i efterhand så känner jag inte att jag kan vara missnöjd över nåt särskilt. Jag måste definitivt få mer ork i mina ben för jag känner att jag orkar konditionsmässigt att springa en bana (även om jag är totalt död när jag kommer i mål) men benen orkar inte! Det jobbar jag ju på just nu, men det är irriterande när man mitt i banan får mjölksyra i benen.

Fick mig några trevliga pratstunder med Jenny med under helgen. Hon är ju bara för snäll =) Nu har vi iaf kommit fram till hur jag ska jobba med mina running contacts med Axis, så nu ska vi sätta fart!

Nu har vi tävlingsvila i 2 veckor. Till helgen blir det att hålla kurs på JBK igen =) Ska bli kul! Om två veckor blir det dubbelklass i Linköping. Ska vi ta våra chanser då? Hoppas på det ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar