Mina två svarta...och jag

torsdag 1 mars 2012

Första dagen på running contacts seminariet

Igår var det dags för running contacts seminarie för Olga M. Bra dag, men jag var helt fullproppad i huvudet efter 9 h seminarie. Upplägget har varit så här; från början var tanken att det skulle vara 2 dagar emn eftersom det var så många anmälningar så la Jenny till en dag. De som hade anmält sig först fick välja om de ville gå torsdag eller fredag, onsdagen skulle alla gå oavsett. Jenny rekommenderade att gå fredagen då det var minst antal deltagare, vilket innebär mer tid för varje deltagare. Jag valde därför fredagen, men försökte sen i efterhand att byta dag eftersom det passade bättre med jobbet. Idag är jag glad att det inte lyckades. De som ska gå på fredag var nämligen åhörare igår och de som skulle gå torsdagen jobbade med hund igår.

Förmiddagen igår ägnades åt running contacts (RC) och Olga förklarade hur hon arbetade med metoden i jämförelse med Silvia Trkman och vilka delar hon la mest vikt på. Hon visade lite med sin egen hund och sedan var det dags för dom 10 som skulle jobba med hund att få prova de olika stegen. Bra förklarat, och jag tror jag hängde med på alla stegen =) Det enda negativa som vi alla tyckte var att hon sa att det var en förutsättning att ha en höj och sänkbar balans... När Jenny har förklarat så har det inte varit en förutsättning. KAnske kan kombinera Olga och Silvias metod??

Eftermiddagen ägnades åt handling. Det var bra saker, men inte riktigt det jag var ute efter. Vilket de flesta höll med om. Jenny tyckte också det och hon bestämde sen att torsdagen skulle ägnas åt kf. Handlingsdelen gjorde att jag kände att det var tur att jag inte jobbade med hund denna dagen. Axis har knappt jobbat med fler än två hinder i sträck och vi hade aldrig rett ut dom kombinationerna hon byggde upp. Jenny höll med mig och sa att jag hade kunnat köra Atlas, Åsa Gunnarsson t.ex. valde att köra sin mer erfarna hund Cadi i handlingen. Samtidigt känner jag att detta är Axis kurs, och för en gångs skull ska han få vara i fokus 100% och jag går kursen för att lära mig kf. Så jag bad Jenny att om det ska köras nån handling på fredag så får de gärna köra det allra sist eftersom jag måste sticka tidigare. Jenny förstod mig fullt ut, hon sa det med att anledningen till att jag går kursen är ju för kf skull.

Det var ändå intressant och se hur de jobbade med sina hundar i dessa kombinationer och även se en del deltagare bli tvungna att gå utanför sin trygga zon =)

Är ändå nöjd med dagen som åskådare, men glad att jag ska jobba med hund på fredag!

Idag ska jag ner till Halmstad och träffa syster och imorgon blir det Lotushallen igen =) Uppdatering kommer under helgen eftersom jag jobbar kväll imorgon =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar