Mina två svarta...och jag

fredag 10 juni 2011

Träning

I onsdags innan jag och Emelie skulle ha fortsättningskurs i agility åkte jag upp till klubben för att träna. JAg hade bestämt mig för att träna svängar kring oxer. Jag satte upp en raksträcka med ett vanligt hopp och en oxer. Som tur är, måste jag väl säga, gjorde han samma konstiga hopp på träningen som han gjorde i Falkenberg. Så förmodligen handlade det om att han inte är van vid oxer och framför allt inte att svänga i samband med den. Han dundrade in i den och rev alltihop. Andra gången vi körde hade han dock lärt sig, så det handlade enbart om träning. Jag måste komma ihåg att träna oxrar emellanåt. Jag testade även att köra den rakt fram sen för att se att han behärskade den även på raksträckor, och det var inga problem.

Jag tränade även starter. Jag taggade igång honom rejält och satte honom. Hoppade och skuttade, gjorde snabba rörelser, svingade med hans favoritleksak. Jag gjorde allt, han satt som ett ljus =) Jag förstår inte detta.. Belönade honom emellanåt genom att kasta till honom leksaken. Jag vet inte vad jag ska göra mer för att träna det ännu säkrare. Jag får diskutera detta med Jenny på måndag...

Tränade lite kf på balansen och vippen också. Balansen gick riktigt bra, men vippen måste jag träna mer. Jag måste bli lika bestämd där som med balansen. Det blir inte ritkigt bra när jag inte kan springa ifrån honom.

Tränade även en slalomkombination som någon hade satt upp =) 4 pinnarsslalom och hopp om vartannat. Riktigt svåra ingångar som Atlas satte kanon. Jag måste få upp ännu mer säkerhet i slalomet så han känner sig trygg med att bli lämnad i sidled i slalomet. Jag tänker inte ge upp det på tävling, han är ju så säker på det på träningen =) Så snart vågar han nog satsa hela vägen tror jag =)

Emelie fick även hjälpa mig lite med att träna inkallning med störning inför allmänlydnadspasset som ska genomföras. Vi klarade ju inte inkallning med störning så det ska tränas på. Det är svårt för honom, men vi ska nog fixa det =)

Har även anmält mig till en massa tävlingar i juli, ser verkligen fram emot sommaren nu! O det gör nog Atlas med, när han får umgås med sin matte HELA dagarna själv ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar