Mina två svarta...och jag

torsdag 14 april 2011

Träning hos Jenny

I tisdags kväll åkte jag till Jenny för lite träning igen =) Jag var för en gångs skull ute i god tid, så jag behövde inte stressa dit. Jag hade dessutom köpt nya löparskor på eftermiddagen så min plan var att inviga dom hos Jenny. Perfekt eftersom det är inomhus och jag får springa MYCKET när jag är där. Då vet jag om dom känns bra o dom blir inte smutsiga. Efter träningen kunde jag konstatera att jag gjort ett mycket bra köp =)

När jag o Atlas kom dit så började jag och Jenny prata om tävlingen i lördags. Jag beskrev vad som hade gått snett, speciellt i sista loppet. Jag beskrev situationen där jag hade diskat mig och sa att jag hade tänkt att jag aldrig skulle hinna två fb, men då ska ju hon motbevisa mig =) Så vi satte upp denna kombinationen. Vi satte upp tunneln sedan de tre hoppen och sen staketet efter där. Jag fick testa fler olika alternativ och hon klockade oss vid de olika handlingsalternativen. Först testade vi två framför byten, och även om Atlas sväng inte riktigt blev bra så hann jag ändå två fb =) Sedan testade vi att jag skulle ta Atlas kring andra hinderstödet. JAg fick mycket tid, men Atlas tappade nästan en sekund på den vägen, trots att han hade en mycket tajtare sväng. Jag sa även till Jenny att jag helst hade velat gör ett bakombyte, men eftersom Atlas är så löjlig med det på tävling så vågade jag inte. Vi testade då kombinationen med ett bakombyte, och självklart fixade han det galant på träningen, och vi fick bevisat att det var även den snabbast vägen. Han tjänade en sekund på att jag gjorde ett fb och ett bakombyte istället för två fb.

Eftersom jag har mycket problem med mina bakombyten på tävling så gjorde Jenny en kombination på 7 hinder där jag skulle göra 3 bakombyten. Och för en gång skull så gjorde han samma sak på träning som på tävling. Så nu hade jag nåt att jobba med. För det är j'vligt frustrerande när något fungerar så felfritt på träning och sedan inte alls på tävling. Jag fick lite bekräftat det som jag har sagt tidigare, att Atlas ibland förutsätter att han inte ska fatta och då börjar skälla direkt. Jenny sa samma sak i tisdags och att jag måste markera att han inte får göra så. Jag tyckte iaf att det var skönt att han fick fram det beteendet så att jag kan jobba på det. Atlas fixade kombinationen ibland och ibland inte. När han tvekar och sen hoppar åt rätt håll så ska jag belöna med rösten ganska neutralt. När han gör helt rätt på en gång ska det komma klick, massa beröm med rösten och leksak, så att han tydligt märker skillnad på inte bra, ok och jättebra!! Så den kombinationen som Jenny byggde upp fick vi i läxa.

Därefter satte hon ihop en kombination med en massa framförbyten. Denna kombinationen var ganska rolig, men jobbig. Jag sprang tills jag inte kunde andas mer =) I kombinationen var både a:et och balansen med samt slalom och en massa hopphinder o en tunnel. I slalomet skulle jag går ifrån honom i sidled för att placera mig vid nästa hinder. På träning har ju den situationen suttit bra, men i lördags på tävlingen gick han ur. Så i tisdags när jag lämnade honom gick han ur igen. Så vi fick träna den sekvensen många gånger så han skulle sätta det. Jenny vet ju att han kan det. Men till slut hade jag sprungit så mycket så jag var helt slut =) Så Jenny frågade om jag ville vila och hon skulle köra Atlas, då är det illa om Jenny frågar om jag vill vila ;o) Det gör hon inte i första taget vill jag lova.. O just i den här situationen så var det ju Atlas som skulle sätta en sak så då tyckte hon att jag kunde vila. Det var kul o se henne köra honom och se han utföra a:et =) Han var riktigt duktig med kf där. Det jag fick i läxa vara tt jag ska träna slalomet utan att egentligen säga så mycket som jag gör just nu. Jag ska inte behöva jobba riktigt så hårt med min röst som jag gör nu när jag lämnar honom. Han ska fixa det. Balansen gick också riktigt bra. De första gångerna tyckte Jenny att jag lät arg på rösten när han sprang och jag vet att jag har tänkt det med =) Så sista gången vi körde så skulle jag låta glad och det funkade kanon! Duktig kille! Så det fick jag i läxa med, att låta glad när han springer balansen.

Det var som vanligt en givande träning, med en massa bra tips och idéer. Nu ska vi träna en massa på bakombyten, kf, slalom och back. Känns bra att jag har en specifik kombination att träna bakombyten på. Jenny tyckte inte att jag skulle fega med bakombyten på tävling. Hon menar på att jag ska fortsätta försöka för nån gång släpper det. Så nu jobbar vi vidare tills vi ska dit igen om en månad =)

Till helgen ska vi till Nybro, ska bli riktigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar