Mina två svarta...och jag

måndag 4 april 2011

Årets första utomhusträning

Igår var det dags för årets första utomhusträning. Jag, Emelie, Jeanette o Nina träffades en stund innan för att diskutera tävlingssäsongen, vi kom fram till några tävlingar iaf =) Vi planerade fram till Kanonsabotören, svårt o planera för långt fram eftersom vi inte vet vilka klasser vi är i då. Vi befinner oss på lite olika utgångspunkter för tillfället..

När vi sedan skulle ut o träna och plocka ut alla hinder så börjar det självklart regna, men vem ger upp för lite regn ;o) Hellre regn än snö! Jag hade med mig både Bus och Atlas. Jag började med Bus, hade tänkt träna på att bara köra raksträckor med henne och jag skulle bara springa o se om hon hoppade alla hinder. Den planen fick jag snabbt ge upp med tanke på att det var väldigt halt o lerigt på planen. Jag körde lite framåtsänd och lite däck med henne. Hon är riktigt duktig =) Ibland ser hon dock inte leksaken jag kastar o då blir hon lite för okuserad på mig. Hon är ju en dröm på tajta svängar! Inga problem där inte, önskar att Atlas hade en uns av den förmågan att svänga som Bus har =) Däcket gick faktiskt riktigt bra. Jag tränade henne på klicker där och det märktes att när hon inte fick sitt klick och gjorde om det så gjorde hon rätt. Lilla skruttan =)

Därefter tog jag ut Atlas. Började med att träna lite balans och kf med honom. Det blev inte riktigt bra och det var nog mest mitt fel eftersom jag inte kunde springa. Tränade sedan back och ut kommandona. Jag hade två hinder mitt emot varandra och körde back mot ena, gjorde ett fb och sedan ut mot nästa. Jag tränade back med kompostgaller, vilket fungerade kanon. Han drog bra mot hoppet igår och ut kan han rikigt bra =) Vid ett tillfälle gjorde han ett riktigt snyggt bakombyte fast det var menat med back, de andra sa att jag hade gått lite för högt upp mot nästa vinge. Kanske är det så jag ska tänka inför mina bakombyten? Kroppen vänd som om jag skulle göra back men gå mot den andra vingen.. Hmm tåls o testa =)

Sedan var det dags för Bus o träna igen. Denna gången körde jag framåtsänd en del och lite enskilda hinder. Jag måste komma ihåg o vara övertydlig med henne för hon är väldigt känslig om jag tar ner min arm för tidigt, då vänder hon snabbare än kvickt =) Hon är lite roligt lilla mesproppen ibland. Jag körde vippen några gånger, o hon vill gärna hoppa av när den börjar vippa. Jag brukar hålla i henne o då går det bra, men igår ville jag att hon skulle ta den själv. Hon börjar gå upp och sen stannar hon efter halva, det gör hon alltid för hon vet att den börjar vippa där. Jag ser på henne att snart hoppar hon av, och då säger jag; Nej, gå... O då bara fortsätter hon som ingenting =) Precis som om hon sa; Jaha varför har du inte sagt det tidigare. Sån är Bus i många situationer, liten mes o sen när man säger nej nu gör du detta så gör hon det som ingenting. Hon behöver verkligen en push i jobbiga situationer och när man ger henne det så klarar hon det galant.

Tränade sedan Atlas på back igen. Testade några gånger utan kompostgaller, men det gick inte riktigt lika bra. Det är en enorm förbättring jämfört med hur det har sett ut innan, men fortfarande inte bra.

Överlag är jag nöjd med dagens träning, även om den hade blivit ännu bättre om jag hade kunnat springa. Men det är ju inte hundarnas fel ;o) Imorgon kommer Bus och sover över resten av veckan!

Ser verkligen fram emot helgens tävling i Nässjö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar