Mina två svarta...och jag

måndag 11 april 2011

Tävling Nässjö

I lördags var det äntligen dags för årets första utomhustävling. Solen strålade och nästan hela tävlingsgänget var iväg =) Jag tävlade både Atlas och Bus, men Bus körde jag endast i hoppklasserna.

Atlas
Första klassen var agilityklassen och jag hade ett mål, att han skulle ta kf på balansen. Jag värmde upp genom att körapositioner med locket på vippens nedfart, den träningen gick jättebra! Banan var ganska lätt, förutom en konstig vinkel från ett hopphinder till a:et. Efteråt diskuterade jag och Felicia, och Felicia kom på den briljanta idén att hade man tagit honom runt det andra hinderstödet som var längst från a:et så hade linjen till a:et blivit mer rak. Jag tog Atlas runt hinderstödetnärmast a:et vilket gjorde att han inte fick samma fart över a:et som han brukar och han missade kf. Det som slog mig mest under loppet var hur sega vi var. Det kändes som om jag lunkade runt banan och det kändes inte som det gick särskilt fort för Atlas heller... Han tjuvstartade dessutom, inte vet jag varför... Det blev i o med den långsamma farten lite snurrar och nån vägran. Han tog däremot balansens kf jättefint och inväntade mitt släppkommando, så jag var nöjd med det =) Vi gick i mål med 15 fel och en tid på 42 sek tror jag. Vi hade, trots långsamheten, andra bästa tiden. 15 fel räckte ända till en 5 plats i den klassen =) Känslan i klassen var väldigt dålig. Jag kände verkligen hur loj jag var och vi var inte alls peppade.

Andra klassen var en hoppklass, jag försökte peppa igång oss och tyckte jag lyckades ganska bra.. Jag hade en bra plan för banan och den var lite lagom svår med en hel del byten. Jag hade Jennys ord i huvudet att man ska testa saker som man inte vågat innan. Jag hittade några ställen där jag planerade att testa back kommandot och ett ställe där jag skulle köra ut kommandot. Jag bestämdemig även att chansa på att handla på långt håll, från en tunnel till en annan. Det blev en tjuvstart igen... grrrr.. Men jag löste situationen. Sedan kom situationen med ut och jag sa det tyvärr lite sent, hade jag sagt kommandot tidigare så hade det blivit perfekt, nu blev det "bara" bra =) Han tvekade lite och så fort jag sa ut så visste han vad han skulle göra. Bytena satt ganska bra, kunde blivit bättre, men försökte verkligen tänka på fb regeln =) Back kommandot sen gick ganska mycket åt skogen.. Han fattade inte vad jag ville, så han skällde en stund innan han hoppade. Bara o träna vidare på.. Distanshandlingen på tunnlarna gick dock riktigt riktigt bra =) Han tog den andra tunneln fint och jag kunde lungt o stilla göra ett blindbyte =) På sista raksträckan stod slalomet så när han var i slalomet så stack jag så jag nästa var i mål när han var klar, det klarade han galant. Han fick nån vägran för skällandet och stillaståendet och sedan en hel del rivningar. Så i mål kom vi med 20 fel och ganska dålig tid enligt mig.. Dock kom vi på en 4e plats(!?) och hade den bästa tiden...

Sista loppet kunde vi lika gärna ha skippat. Inget funkade bra. Jag hade bestämt mig för att testa lämna honom i slalomet i sidled, slalom kom som nr 3. Vi har aldrig testat detta på tävling, men på träning kan han det riktigt bra nu. Men när jag börjar vika av när han är i slalom så går han ur. Jag vet inte om jag är tyst eller om jag säger nåt, det kommer inte jag ihåg. Men när jag sedan skickar in honom igen och manar på hela vägen så gick det bra =) Det ska nog gå det med. Därefter kom två tunnlar och även där valde jag att handla på avstånd, gick kanon. Därefter kom en ganska svår sekvens, jag hade planerat ganska konstigt men det enda sättet jag kunde komma fram till skulle funka i längden på banan. Men då var jag för otydlig och han hoppar hindret på fel håll, diskad. Resten av banan kan bara sammanfattas som katastrof =)

Bus
Första loppet för Bus var hopplopp A. Jag försökte ha ungefär samma planering som för Atlas, men att jag mer skulle följa med. Min enda plan var att få ett flyt. Jag skulle strunta i om hon missade hinder. Första sekvensen av banan gick riktigt bra, hon lyssnade bra på mina byten. Sedan hade jag lite för stor tro på min fart ;o) Jag hann inte riktigt ett blindbyte jag hade planerat så jag skulle göra ett bakombyte. Fråga mig inte varför jag kom på den briljanta idén eftersom Bus inte kan bakombyten.. Hon hoppade dock över, men direkt tillbaka igen =) Så det blev en disk tyvärr. Därefter försökte jag bara få in ett flyt, det blev en hel del rivna hinder men överlag är jag nöjd med henne. Jag är mest nöjd med sista raksträckan då hon tog slalom, däck o hoppet helt felfritt =) Duktiga tjejen! Det enda hon behöver just nu för att få till ett bra lopp är träning när jag gör byten och en hel del framåtsändande. Det är när jag gör byten som hon river.

Andra hopploppet blev en total katastrof, som med Atlas. Hon var så övertaggad så hon kunde inte fokusera. Hon orkar bara ett lopp än så länge. Jag märkte det ännu tydligare i lördags.. Så på söndag när vi ska till Nybro så blir det nog bara ett lopp, trots att vi har anmält oss till två. Men jag ser verkligen fram emot den här lilla busans utveckling =)

Det vi ska ändra på inför Nybro till helgen är attityden. Jag får nog lite go i mig när jag ska till Jenny imorgon =) Hon får sparka igång mig ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar