Mina två svarta...och jag

onsdag 20 april 2011

Tävling i Nybro

I helgen var jag iväg och tävlade i Nybro, i lördags med Atlas och i söndags med Bus. Jag var riktigt peppad inför första officiella utomhus =) Nybro är dock ett ställe som jag aldrig riktigt lyckats skapa en bra känsla för. Jag åker i stort sett alltid därifrån med en känsla av att jag är missnöjd, även denna helg vill tiläggas... Vi var ett riktigt trevligt gäng som umgicks på tävlingsplatsen, jag, Nina, Emelie, Nina från värnamo och Claudia.

Min och Atlas första start var agilityklassen. Jag var ganska nöjd med den när jag hade gått banvandring, jag uppskattar när det är lätta agilitybanor så jag kan fokusera på kf på balansen. Min plan var att satsa, men att kf skulle sitta. Atlas var supertaggad. A:et var som nr 3 och tyvärr missade han kf där, kan inte säga varför men det är inget att hänga upp sig på. Efter a:et kom däcket och sedan 90 grader till ett hopphinder. Jag tryckte inte ut honom tillräckligt mycket utan han blev lite för snäv och missade det hoppet, och jag valde att köra vidare. Jag hade planerat att göra ett bakombyte vid platta tunneln så jag skulle slippa krångla vid balansen och Jenny har ju sagt att jag inte ska undvika bb på tävling så jag chansade. Atlas satte kf på balansen riktigt fint och sprang in i platta tunneln utan problem med mitt bb. Det blev en hel del sena fb men slalomet satt riktigt bra. Jag är överlag nöjd med det loppet, de missar som gjorde var det jag som gjorde o så är det ju ibland.

Andra loppet var hopploppet, det kändes bra inför banvandring o efter jag gått banan med. Däremot blev det inget bra lopp. Första delen gick helt ok, men när vi kom till slalom så bara vägrade han gå in utan bara skällde på mig, vilket gjorde att jag blev irriterad. Sen var loppet kört. Jag missade varenda byte, även det jag skulle göra vid slalom eftersom han inte gick in på en gång. Absolut det sämsta loppet jag har gjort, vi gick i mål med 5 fel o en ritkigt dålig tid. Vi kunde lika gärna fått 40 fel.. Jag hade inte brytt mig varken eller.. O när jag kom i mål så var jag ju naturligtvis fortfarande irriterad.. Vilket gör att jag blir arg o ledsen på mig själv eftersom jag vet att Atlas känner av min irritation.. Jag vill inte att han ska göra det, men jag är en känslomänniska som inte kan dölja mina känslor..

Sista loppet var en öppen hoppklass. Först hade jag inte tänkt köra den, men valde sen att testa. Jag bestämde mig för att minsta lilla det gick fel så skulle jag gå av banan. Banan var en som passade mig och Atlas bättre. Jag var nöjd över den, jag tappade bort mig en gång, vilket gjorde att jag kom fel vid några ställen. Men det var ett bättre lopp.

De positiva saker jag kan se från loppen var kf på balansen, bb på platta tunneln och bb på däcket i hoppklassen. Men ändå åker jag hem med en känsla av att jag är missnöjd. Jag kan inte ens glädja mig över de saker som jag är nöjd över. Så jag bestämde mig där och då att jag ska inte tävla i Nybro mer. O det har inget med resultat att göra över huvudtaget utan min känsla varje gång jag lämnar den tävlingen. Jag har även pratat mycket med mina underbara tävlings/träningskompisar under veckan och deras pepp och prat har fått mig och fundera mycket. Jag har verkligen tyckt att det senaste halvåret har jag varit väldigt duktig på att se bra saker från varje tävlingoch försökt släppa de dåliga snabbt.. Jag vet att jag hade en sådan här svacka vid samma tid förra året och det blir bättre, det vet jag ju. Men det ska vara kul o tävla och träna, och det tycker jag, men ibland blir ens egen inställning så fel.. O jag gillar inte den sidan av mig själv.. Så nu har jag bestämt mig för att jobba på det, och på allvar. Jag ska ta hjälp av alla runt omkring mig om det det behövs. Jag har mailat Jenny och hoppas att hon vill hjälpa mig.

Jag tävlade ju faktiskt på söndagen med. Jga hade lyckats släppa den dåliga känslan, mycket tack vare min underbara vän Carina som kan få mig på andra tankar när jag är i mina svackor. Tur att man har sådana vänner =) Jag tävlade iaf underbara lilla Bus i södnags. Jag hade bestämt mig för att bara köra hoppklassen med henne. När jag gick bana så kände jag verkligen att det var en bana som kunde passa henne. Det var väldigt raka linjer. Tyvärr diskade vi oss redan på andra hindret =) Hon kröp under däcket och fortsatte till nästa hinder. Jag tycker dock det var en positiv disk, för det har aldrig hänt att hon har dragit iväg själv på nästa hinder =) Raksträckorna gick bra tyckte jag. Det var en del gånger som hon inte ville in i de böjda tunnlarna, men det struntade jag i. Nåt hinder missade hon, men överlag är jag nöjd med henne. Nu är det 1½ månad tills jag ska tävla henne igen och tills dess ska vi träna mycket. Jenny kollade in oss och kom fram efteråt och sa vad vi behöver träna mer på. Det var framförallt däck och slalom. Jag ska börja köra lite klass 1 banor med henne och sen träna slalom och däck enskilt.

Atlas måste jag verkligen träna starter med igen, han tjuvstartade i varje klass i helgen.

Om jag ska gå tillbaka lite till det jag skrev om innan, jag har nu börjat läsa "Lyckas på tävling". Riktigt bra, men det visste jag innan. Jag har börjat läsa den från början nu och ska verkligen jobba igenom den boken. När jag läser boken så inser jag verkligen vilka delar som saknas eller som jag gör fel.

Åerkommer med mina tankar kring detta. Ha en bra vecka! Det ska jag ha för jag har påsklov! ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar