Mina två svarta...och jag

torsdag 30 december 2010

Tillbakablick på 2010

Detta har varit ett bra agilityår, iaf andra halvan av säsongen. Vänner och bekanta sa hela tiden att när det släpper så släpper det ordentligt. Men när man är i en uppförsbacke så är det svårt att tro på sånt, men nu inser jag hur sant det var =)

Året började ganska bra, jag kände att vi hade självförtroende på banan och att det var så nära o släppa. Men gång på gång fick vi retliga 5 fel och ju längre in på vårsäsongen vi kom desto tråkigare blev det med de där 5 felen. Och naturligtvis sviktar självförtroendet också. Jag höll ju ändå igång min träning hos Jenny och tränade hårt under veckorna, men ett tag kändes det tungt. Det var riktigt svårt att hitta glädjen i tävlandet, men i träningen var det inga problem..

Så kom äntligen helgen i Bjuv i mitten av juli, som vi hade planerat under lång tid. Jag ville så gärna ta den där första pinnen. Jag hade varit hos Jenny under veckan och drillats lite extra. Fick träna en himla massa roliga saker och fick en massa beröm, vilket gjorde att man såg fram emot helgen. Jag hade bestämt mig för att detta skulle bli min och Atlas helg. Första dagen och första starten så fick vi vår pinne! Glädjen och lättnaden när den satt går inte beskriva =) Vi hade tagit vår första pinne. Sedan rullade det bara på, vi hade några tävlingar som inte gick så bra, men på 6 tävlingar var vi uppflyttade till 2:an i hopp. Andra starten i hopp tvåan resulterade också i en pinne, vilket var väldigt glädjande naturigtvis. Vi visade att vi hade där o göra =)

Som ni alla vet har jag ju även kämpat med mina kf på balansen under året. Ni har följt min glädje och min frustration ;o) Jag kan ärligt erkänna att jag hade nog haft svårt att vara så konsekvent om jag inte hade haft Jenny som pushat mig genom detta. Men tillslut gav det utdelning och vi tog vår första pinne även i agilityklassen =)

Agility
Om jag nu ska gå tillbaka till alla mina mål som jag satte upp för 2010 (Mål):
  • Mina två övergripande mål, att ta en pinne i varje klass har jag ju uppnått. Detta känns riktigt bra. Det känns bra att ha fått sätta kf på tävling innan vintervilan.
  • Min träning hos Jenny har fortsatt och med framsteg. Jag har ju varit på en längre kurs hos henne med, annars har det inte varit ndra agilitykurser.
  • Kontaktfälten sitter på både träning och tävling nu, även om det är mycket bättre på träning. Jag kan i stort sätt gör vad som helst på träning och han gör kf ändå. Så långt har vi inte kommit på tävling, men han tar dom =)
  • Tunnlar har blivit mycket bättre, men det beror nog på att jag vet hur jag ska göra för att han ska lyckas. Jag kommer dock inte sluta med den träningen.
  • Framåtsänd jobbar vi vidare på, det blir bättre, men det är en bit kvar.
  • Vad gäller mig själv så har jag utvecklats otroligt mycket under året, det är ju en förutsättning för att vi ska lyckas. Jag måste lita på Atlas så litar han på mig och det blir vi verkligen bättre på. Jag måste jobba vidare på att våga mer på banan, det är då vi lyckas som ett team =)

Vallning
Det har hänt ganska mycket på hundfronten under 2010. Något som jag hade planerat sedan innan var ju att åka o valla. Detta gjorde jag och Atlas tillsammans med rasklubben i maj, detta var riktigt roligt. Jag var även iväg senare under året och vallade igen. Atlas tycker det är riktigt kul =)

Lydnad
En annan sak var ju att vi började med lydnaden. Jag trodde aldrig jag skulle starta på en tävling, men den första tävlingen kom i slutet av juli. Den gick katastrofalt, men tävlingsmänniska som jag är gav vi oss ut på banan igen. I slutet av oktober resulterade detta i ett LP1 =)

Sammanfattningsvis har det varit ett bra hundår 2010. Tävlingsmässigt har vi gjort rejäla framsteg. Avslutningsvis var det personligen ett bra år eftersom jag jag avslutar året med att få jobb, så nu går jag in i 2011 med större förväntningar än inför 2010 =) Snart kommer mina mål för 2011 komma med här i bloggen med..

Ha en fantastisk nyårsafton allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar