Mina två svarta...och jag

tisdag 5 januari 2010

Mål inför 2010

Jag satt igår och pratade med en kompis om kommande agilitytävlingar och vi satt och pratade om vilka mål vi vill uppnå det här året och hur vi ska träna. Jag hade även haft kick off med mitt extrajobb igår där vi pratade mål och målbilder och hur viktigt det är. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle återkomma med mina och Atlas mål och jag har verkligen funderat på dessa mål. Jag vet ju vad jag vill, men att formulera konkreta mål är inte alltid lätt. Jag är en sådan person som gärna inte sätter för mycket mål för jag blir så arg om jag inte uppnår dessa mål. Men när jag satt och funderade igår och idag under morgonpromenaden så insåg jag ännu mer hur viktigt det är att jag har mål. Och så intalade jag mig själv att om jag nu inte uppnår målen eller åtminstone upptäcker på tävlingar att det är långt kvar tills jag uppnår målet, då får vi väl träna hårdare :)

Jag och Atlas börjar mer och mer kunna läsa av varandra nu och jag förstår mer och mer varför han gör som han gör i vissa situationer. Denna insikt har ju självklart kommit mer när vi har haft en som tränar oss och kan tala om vad jag gör för tokiga saker på banan med min hund.

2010
Det här året går jag in med inställning att vi ska lyckas. Det är en ganska bra inställning tycker jag :)

Träning och kurser
Jag och Atlas kommer under våren fortsätta att träna hos Jenny. Jag får se om det blir några andra kurser som dyker upp som man skulle kunna åka på. Jag tycker det är bra att man får prova på flera olika tränare, men samtidigt är det smidigt att ha en som ser ens utveckling. Eftersom jag också tycker att vi gör framsteg hos Jenny så vill jag fortsätta hos henne.

Jag kommer fortsätta träna uppe på June så länge det bara går, får se hur det bir efter årsmötet. Jag har tänkt att gå med i JBK så jag har någon annastans att träna också. Sedan fortsätter jag med det lilla jag har hemma :)

Tävling
Jag har ju anmält mig till en tävling hittills om 2 veckor, men fler tävlingar lär det bli. Satt och kollade igenom tävlingskalendern igår och insåg att jag förmodligen inte kommer hinna med mycket mer än att tävla i sommar :)
Mitt mål är ju självklart att vi ska ta en pinne i vardera klass det här året, och det ska vi kämpa för.

Våra träningsdelmål 2010
Kontaktfält
Målet är att han ska ta kontaktfälten klockrent och att det ska fungera både på träning och tävling.

Tunnlar
Vi har ju alltid haft problemet att han inte drar mot tunnlar. Sista tävlingen förra året gick det bra, men det behövs fortfarande jobba på. Jag kommer fortsätta att jobba som jag gjort med att träna tunnlar enskilt.

Framåtsänd
Detta är ju vårat stora problem och vi fick väldigt bra tips hos Jenny sista gången som vi ska träna på. Vi kommer fortsätta träna detta mycket i vår för att han ska bli mer säker på det han gör.

Jag själv
Jag har ju en ganska stor del i hur det går också :) Det jag ska jobba med är att jag ska lita mer på att Atlas kan och att jag inte ska ge upp så lätt.
Jag ska också jobba mer på mina positioner på banan så att jag tajmar det bättre med Atlas. Jag ska också jobba mer med min mentala inställning. Mycket av våra ligger problem ligger nog i min mentala inställning :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar