Mina två svarta...och jag

lördag 11 december 2010

Årets sista agilitytävling i Götene

Idag var det dags för tävling igen =) Härligt med nån tävling lite då och då under lågsäsongen.. Jag åkte hemifrån starx innan kl 8 och hade inte riktigt planerat dåligt väglag i min tidsplanering. Och varför jag inte hade gjort det vet jag faktiskt inte... Med tanke på att det varit dåligt väglag de senaste veckorna så borde jag räknat med det även denna morgon. Jag skickar ett sms till Cecilia och ber henne sms:a mig när large börjar näma sig slutet. Och när jag får ett sms av henne så har jag en bit kvar, och länfre än vad jag trodde själv. Till slut kommer jag fram och möter Cissi som säger att banvandringen håller på nu så jag springer in på banan och hinner gå den några varv. När jag gått banan så tar jag reda på att jag har startnr 28, vilket innebär att jag hinner andas och värma upp min hund i lugn och ro =)

Banan kändes inte så svår, men det fanns ganska många tvära svängar så det kändes inte som man skulle få nåt flyt i banan. Inte min favoritbana direkt.
Starten var ganska konstig, det började med tre hopphinder i en rak linje, men hindrena stod inte rakt efter varandra. 2 och 3 stod ganska nära varandra och jag hade planerat att gå till 3an innan jag startade honom. När jag stod i starten så ändrade jag mig och bestämde mig för att starta honom mellan 2an och 3an istället eftersom jag kunde röra mig framåt och inte bli stillastående, vet inte om detta var så klokt i efterhand. Atlas satt kvar bra i starten och inväntade mitt släppord. I linje med de 3 första hopphindrena stod ett till hopphinder utmed balansen som var nr 4, balansen stod lite till vänster efter hopphinder 3. När jag startar Atlas och ser honom komma mot nr 3 så tror jag att han ser min signal och hör mig säga balansen, men det gjorde han inte, för innan jag han blinka hade han hoppat hindret bredvid balansen och vi var diskade.. Jag tog tillbaka honom och gjorde balansen och han satte kf riktigt snyggt idag, stannade klart och tydligt. Slalomet gick bra, tyvärr blev jag lite off efter balansen och sprang inte på som jag brukar så jag kom mycket efter Atlas och var sen med mina kommandon, men tyckte vi löste det mesta bra. Eftersom vi var diskade så ville jag testa ett bakombyte på a:et och han tog kf så snyggt på a:et så det hade inte varit en tvekan om vi inte var diskade =) Resten gick bra och jag var ändå nöjd när vi kom i mål. Retligt med disken, men det hade varit mer retligt om det hade gällt sista pinnen =) Nu satsar vi hårt på nästa säsong istället ;o)

Alltid retligt med en disk, men jag kan inte påstå att jag känner mig så nere.. Atlas är duktig och gjorde det han trodde jag bad honom om. Någon gång måste jag lära mig att bli tydligare vid sådana ställen och inte tappa honom med blicken innan han har rätt linje mot nästa hinder..

Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar