Mina två svarta...och jag

torsdag 30 december 2010

Agilityträning i Lotushallen

I måndag åkte jag ner till Gislaved och hälsade på pappa. På tisdagen var det dags för begravning för morfar. Begravningen var jättefin och det blev ett bra och fint avslut. Prästen var jätteduktig och höll det på en lättsam nivå och gav oss en fin bild av morfar =) Efter begravningen sov jag hos mamma och vi åt lite gott och bara tog det lugnt. Vi var ganska utmattade efter dagen.. Jag och Claudia gick även en promenad på kvällen med hundarna så dom var ganska trötta dom med =)

På onsdagmorgonen åkte jag och hämtade Claudia för vi hade bokat tid i Lotushallen för lite träning. Jag plockade upp henne vid 9 och sedan åkte vi och handla lite fika och lunch för att ta med oss och sedan åkte vi mot Öinge =) Det var såååå kallt när vi kom fram så det blev en kort promenad med hundarna innan vi gick in och tog lite kaffe och en macka. Sedan satte vi igång o bygga lite kombinationer. Vi hade pratat igenom lite kombinationer innan och det var mycket som hade med balansen att göra.

Jag startade med att testa skicka Atlas mot balansen och samtidigt ha en tunnelöppning precis bredvid. Sedan varierade jag kommandona genom och balans. Atlas satte nog 9 av 10 gånger rätt =) Så duktig var han. Ibland körde jag varannan och ibland flera gånger tunnel på raken eller flera gånger balans på raken. O vilka kontaktfält han satte!! Så jäkla stolt är jag =) Han satte dom gång på gång och med mig placerad på olika ställen, inte bara springandes rakt fram. Är så nöjd med dom =)

Sedan tränade jag lite att handla honom på avstånd, jag stod på ena sidan balansen och han skulle hoppa ett hinder på andra sidan. Jag började med att bara köra hoppet när jag stod på andra sidan, men jag fick flytta det ganska nära balansen innan det fungerade för han ville bara springa förbi det. Men när det väl fungerat en gång så kunde jag successivt flytta det längre och längre ut från balansen. Efter ett tag kunde jag skicka in honom i tunneln från den sidan jag var och han hoppade hoppet efter tunneln när vi var på olika sidor av balansen =) Duktig hund!

Sedan passade jag på att tränanågra av de saker som jag tränade hos Jenny sist, jag vet inte hur bra mina positioner var men det kändes helt ok. Sedan har vi ju Atlas slalom, han är såå duktig på det. Däremot måste jag på allvar träna ingångar från olika positioner nu i vår samt att jag ska kunna vara en bit fram i slalomet och han ska fortfarande ta ingången rätt. Nu springer han förbi ingången om jag är för långt fram..

Sedan testade jag att försöka handla honom på avstånd med balansen mellan oss in i slalom. Jättesvårt verkligen, men vi fick till 4 pinnar till slut. Däremot kan jag känna att den svåra kombinationen kanske vi inte skulle tagit sist när både jag och Atlas var trötta.

Atlas var så lycklig och taggad över att få köra agility igår =) Längtar till våren! Tränade Bus lite också, hon är duktig men går upp i varv snabbt och då slår det gärna över. Men med mer träning så ska nog hon få bukt på alla känslor =) Annars är hon väldigt duktig och tar svåra kombinationer.

Nu är det snart nytt år och jag börja känna att 2011 års agilitysäsong börjar närma sig ;o) Ska sätta mig ikväll och försöka sammafatta 2010 och blicka mot 2011.

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar