Mina två svarta...och jag

söndag 11 december 2011

Träning hos Jenny

I onsdags förra veckan var vi och tränade hos Jenny igen =) Jag tyckte det skulle bli otroligt spännande o se hur Axis skulle hantera situationen denna gången och hur Jenny tyckte vi hade skött vår träning.

Vi började köra Atlas. Min tokiga lilla puli =) Vad jag älskar denna hund som alltid ger 200% när vi är där. Han är fantastisk =) Jag fick jobba på och vi klarade banan riktigt bra till slut. Vi fick springa en bana som Jenny har lagt ut på sin blogg www.lotuseducation.se/blog och den var riktigt rolig =) Jag fick jobba med små sekvenser efter att jag hade sprungit hela först. Där vippen är var det två hopp istället och efter slalom och hopp var det däcket o sedan 2,3,4,2,7,1. 7 o 1 skulle tas från andra sidan mot vad numret sitter på ritningen =)
Atlas jobbade på riktigt bra, men som vanligt är det jag som är för långsam eller för mesig i mitt sätt att handla... Jag har även svårt för att avgöra när jag ska sticka ifrån Atlas och när jag ska möta upp honom vid tunneln... Jag blir lite passiv i mitt sätt att vara ibland. Men jag lär mig ;o) hela tiden... Fick sedan i slutet träna på sekvensen 20, 4 (från andra sidan mot ritningen), 18, 19, 20, 21, 22 o 23... Den var svår o få till. Tränade att göra först ett blindbyte mellan 21 o 22 och sedan ett fb på samma ställe. Tjänade en hel sekund på att blindbyta där =) Fick även träna bb på hela den sekvensen, 20-22. Han fixar det bara jag trycker på och inte saktar in. Ahhh vad jag kan bli arg på mig själv!!
Han gjorde toppenbra kf på balansen =) skitsnyggt slalom där jag även kunde lämna honom utan problem i sidled. Tunnel 11 skulle jag möta upp honom vid utgången för att få en bättre linje fram till muren. Jag hade svårt o få in att jag skulle möta upp honom. Annars gick det bra =)

Axis tränade vi en hel del med också =) Denna dagen var han riktigt duktig =) Jag blir så imponerad av hur fort han förstår. Han var mycket bättre på att komma tillbaka med leksaken idag, men märkte att jag inte hade tränat med pipbollar ;o) Dom kom han inte tillbaka med. Så det köptes in på mässan i helgen. Nu ska det tränas apportering även med pipleksaker.

Kf
Axis fick börja med kf detta träningspass =) Han ska ju köra running så vi började med plankan. Synd att matte kastar som en kratta ;o) I slutet fick han till några riktigt bra rundor. Han sprang fint mellan konerna vid slutet av plankan. Vi tränade så pass långt att han sprang hela plankan. Nu ska jag fortsätta träna själv så han kan stå själv och invänta mitt släppkommando.

Framåtsänd
Vi fick träna framåtsänd på två hinderstöd och jag fick använda mitt fram-ord. Han är så söt när han skuttar fram mellan hinderstöden =)

Tunnel och framåtsänd
Vi fick visa hur långt vi kommit med tunneln och Jenny tyckte att jag nu kunde lägga på ett kommando. Vi la till ett hinder efter tunneln där jag skulle använda mitt fram-ord. Jag tycker han skötte sig riktigt bra, det är jag som måste träna på tajmingen lite med leksaken och mina kommandon.

Hindersug
Han fick även träna ett hinder där vi tränade att han skulle svänga efter hinderstödet. Det tog honom en stund att förstå vad han skulle göra, men sen fungerade det bra. Vi började med att belöna med godis men leksaken var bättre i detta fall.

Axis var verkligen duktig under detta träningspasset. Han fattar allt så himla snabbt o det är häftigt o se =) Så underbart att träna från grunden när man vet hur man ska göra o får den bästa coachningen på vägen ;o) Nästa gång jag ska till Jenny så ska jag försöka filma. Han är duktig min lilla kroat =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar