Mina två svarta...och jag

måndag 28 februari 2011

Kristinehamn

I lördags åkte jag, Åsa och Anna Karin upp till Kristinehamn för att tävla på söndagen. Vi hade hyrt en stuga där för att vi insåg att det skulle bli en alldeles för tidig morgon för att åka på söndagen. Resan upp gick bra och det var en riktigt mysig stuga vi kom upp till =) Vi trängde ihop oss i en stuga på 17 kvm, 3 vuxna och 4 hundar. Jag kan lova att det var varmt på natten. Ett tag funderade jag till o med på att gå ut o lägga mig utanför stugan ;o)

Vi gick upp vid halv 6 på morgonen för att bege oss till ridhuset vid halv 7. Anna Karin skulle starta först av oss och hennes barnvandring var kl 7.20.. Vi hade ca 15 min till ridhuset och det var jättesmidigt att hitta dit. Så vi var nog alla överrens om att det inte var sista gången vi åkte dit =)

Agilityklass A
Min första start var vid halv 11 eller nåt.. Så det blev en lång väntan, men jag var så taggad så jag höll på att explodera ;o) Första banan kändes riktigt bra. Det var en klass 1 bana som verkligen passade mig och Atlas. Det var en rak bana men med partier där man hade tid att knappa in ett försprång på hunden och placera sig bra. Jag hade en riktigt bra känsla efter banvandringen. Balansen var som nr 2 vilket jag gillar, för då kan jag vara lite framför Atlas. Starten gick toppen. Jag gjorde som jag brukar, satte honom mellan, sa stanna och gick sedan till min position. O vips så tjuvstartade han inte ;o) Jag undrar vems fel det var att han gjorde det sist? ;o) Kf på balansen gick toppen, han stannade inte men han tog dom korrekt. Sedan hände något på hinder nr 4, han rev hoppet. Ingen aning om vad som hände, för jag sa inget som kunde ha stört honom. Däremot blev jag väldigt nöjd med mitt byte där, jag tajmade det väldigt bra så han fick en riktigt snäv sväng. Det kan ha varit så att han rev för att den blev för snäv.. Jag bestämde mig verkligen att jobba hela vägen, oavsett vad som hände på banan. Jag brukar annars tappa suget lite när det blir nåt fel. Istället satsade jag en extra växel, jag skulle köra gärnet och testa saker. Vi hade ju ändå 5 fel. Så jag stack ifrån Atlas i slalomet och tänkte vara lite före, detta gick toppen, han fullföljde det fint. Däremot blev jag lite väl snabb och när han efter slalomet hoppade däcket och sedan skulle in i tunneln så började jag vika av mot hindret efter tunneln lite för tidigt vilket gjorde att han inte tog tunneln. Efter tunneln kom ett hopp och därefter a:et och jag hade bestämt mig för att springa ordentligt förbi a:et så han skulle få springande kf på a:et som han har haft det senaste hos Jenny. Tyvärr kommer han förmodligen fel upp på a:et, trycker ifrån ordentligt på uppfarten, flyger över toppen och märker att han har hamnat fel och börjar famla efter nedfarten men får inget fotfäste och ramlar istället rakt ner på marken. Jag låg ju en bit framför och hör hur publiken drar efter andan och hur Atlas gnällde till så jag stannar och kollar igenom honom, men hittar inget. Jag sa då till domaren att jag bryter mitt lopp där för säkerhets skull. Atlas fick ta sista hoppet så han inte skulle tro att han hade gjort nåt fel så var det ok sen =) Men det kunde ha gått riktigt illa på a:et.. Min lilla skrutt =(

Jag och Åsa kollade sedan igenom honom och jag sprang lite fram o tillbaka med honom medan Åsa kollade om han haltade, men han visade ingenting. Jag ska ändå för säkerhets skull åka till carina till helgen så hon får känna igenom hans bog.

Agilityklass B
Inför andra loppet hade jag svårt att släppa händelsen på a-hindret. Hela banvandringen kände jag att jag gick o funderade på hur jag skulle göra a:et, skulle jag köra säkert eller skulle jag springa på som loppet innan? Jag kunde inte riktigt bestämma mig. Jag hade ändå en bra plan för resten av banan. Jag gick länge och funderade och pratade lite med en tjej som satt där vi satt. Hon var verkligen jättetrevlig och jag förklarade mitt dilemma, jag sa också att egentligen vill jag inte köra säkert utan tycker att det bästa är om jag kan springa på. Hon tyckte att jag skulel köra på, att Atlas förmodligen hade lärt sig av misstaget och inte skulle göra det igen. Jag var ändå inte fullt övertygad. Så jag ringde till Jeanette och pratade med henne. Hon sa det till mig att jag kommer nte vara nöjd om jag kör säkert och det blir nåt annat fel i banan. Hon har ju så rätt =) Vilken tur att man har träning och tävlingskompisar som kan prata en på rätt spår. Jag var så evigt tacksam för det samtalet, för då bestämde jag mig för att köra på. Stod även och funderade på vad Jenny skulle ha sagt om jag hade frågat henne, hon skulle ALDRIG säga att jag ska köra på säkerhet ;o) O så fort jag hade bestämt mig så kändes det mycket bättre =)

Denna klassen startade likadant med ett hopp och balans. Jag satsade gärnet på balansen och var en bit före Atlas. Denna gången gick inte kf särskilt bra, jag var osäker på om Atlas tog kf på nedfarten, såg att han hoppade lite men visste inte hur mycket. Jag sneglade lite på domaren men såg inte hade han hade uppe armen så jag fortsatte. Sedan visade det sig att Atlas inte hade tagit kf och jag har försökt fundera på varför. Jag tror att jag blev väldigt tyst när han sprang den, vilket jag inte brukar vara, men jag är inte säker. Jag hoppas och tror dock inte att detta ska göra att vi får ett bakslag på kf.. Men det återstår att se. Sedan gick det riktigt bra, allt flöt på och han drog bra på tunnlarna. Jag kände att jag fick till bra och tajmade byten, han hade bra svängar, jag var tydlig men inte mesig, allt flöt på helt enkelt. Innan slalomet skulle de över ett hopp och tillbaka, där fick jag in en riktigt snygg jaakko sväng =) Jag ställde mig så pass bra vid hoppet så han fick ett snävt hopp över och var riktigt tajt med hinderstödet =) En liten vink räckte för att han skulle fatta att han skulle över det hoppet. Denna gången tänkte jag även att jag inte skulle vara lika snabb efter slalomet så jag mer följde med honom mot tunneln, det gick mycket bättre. Därefter kom en liten rak tunnel och sedan vippen. Han började tveka lite inför vippen men gick upp på den, o när jag precis passerade honom så hoppade han av?!? Vet inte varför, det har han aldrig gjort innan, men jag tog tillbaka honom och tog om den. Då gick det toppen, men vi hade med oss en vägran där. Därefter kom en tunnel, ett hopp och sedan tillbaka till tunneln och sen kom a:et. Jag satsade fullt precis som i första loppet, sneglade lite bakåt för att se hur han utförde det. Han gjorde precis som han gör det hos Jenny, alltså klockrent med alla fyra tassarna på kf =) Sedan var det bara två hopphinder kvar o sen mål. Så duktig var han min skrutt =) Vi kom i mål med 10 fel och tiden 40, nåt sek och placering 14. Vi var tredje bästa tiden med en vägran.. Ca 2,5 sek efter vinnaren =)

Jag trodde faktiskt att jag skulle vara besviken när jag inte tog nån pinne, men jag känner mig väldigt nöjd efter gårdagen. Det jag framförallt är nöjd med är;
  • Vår attityd - fullt ös och tryck hela vägen
  • Mina byten och Atlas svängar
  • Inga snurrar någonstans på någon av banorna
  • Att jag var tydlig men inte mesig i min handling och Atlas säkerhet på mina signaler

Jag lyckades med en del av första bana som Jenny har gått igenom med mig gång på gång o som jag lätt glömmer. Att möte upp Atlas vid tunnelutgång för att trycka på bakifrån så han självständigt tar hoppet efter och samtidigt veta att han ska tillbaka och in i tunneln igen. Han fick till en riktigt snygg sväng samtidigt som jag inte blev stillastående eller passiv i den situationen. Jag är mycket nöjd med det =)

Nu ser jag verkligen fram emot Linköping om 2 veckor. Då ska jag även tävla lilla Bus =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar