Mina två svarta...och jag

onsdag 16 februari 2011

Träning hos Jenny

Idag var det dags och bege sig mot Öinge igen och träna för Jenny Damm =) Alltid lika härligt och givande att få komma dit o träna, även om vägen dit kändes rätt tråkig...

Vi började med att prata lite kontaktfält och hur man ska göra om man skaffar sig en valp i framtiden. Jenny tyckte att man ska försöka träna springande kf och jag har ju svårt o fatta denna metod på balansen, så nu ska hon skicka en massa länkar och saker så jag kan läsa in mig på detta =) Får väl se hur det går ;o)

Därefter skulle vi köra kombination 1.



Här hade vi ganska mycket problem med starten. Jag ville stå vid nr 2 och Atlas ville inte riktigt ta hinder 1 o 2. Jag lyssnade nog inte riktigt på vad Jenny talade om för mig så jag gjorde återigen samma fel =) Tröga jag.. Jag lutade mig mer och mer mot 2an medan Jenny sa att jag skulle trycka mig mot Atlas. Till slut fick jag till det, jag ska alltså tänka på att stå vid tunneln, inte passera hinder 1 och vända mig mot Atlas för att kunne trycka honom mot hinder 1. Det gick toppenbra när jag väl hade fattat vad jag skulle göra =) Atlas fick en ganska vid sväng vid 4an men till slut fick vi till även den svängen, jag måste komma ihåg att gå mot motsatt vinge åt vilket håll han ska hoppa.

Kf på balansen strulade han lite med idag, vet inte riktigt varför. Vi körde en del saker för att förbättra det, och ibland funkade det riktigt bra. Det känns inte helt bra att han strulade just idag eftersom vi ska åka o tävla den 27 feb och jag inte kan träna innan dess. Men jag får försöka släppa den oron tills dess. Jenny sa iaf att jag ska anvnda locket ett tag nu så han får fokus neråt igen och sedan använda klicker och ett trampa/dutta kommando.

Kombination 2:



Här körde vi två olika varianter i slutet. Det som blev en ny utmaning för mig och Atlas var att jag skulle vika av åt sidan efter balansen, han är van vid att jag springer rakt fram jämt. Men vi började träna balansen med lock och klicker och kasta leksaken rakt fram och när vi sedan körde hela banan så funkade det riktigt bra. Jag lyckades förvirra bort mig vid hinder 4 hela tiden, fick för mig att jag skulle göra ett framförbyte där hela tiden =) Men jag fick hjärcellerna att jobba på rätt sätt till slut. Staketet gick toppen, synd bara att jag inte får till dom så bra när jag tränar hemma. Efter a:et skulle jag kasta leksaken och han hade riktigt bra fokus neråt på a:et. Det bådar gott för running på a:et...

På den banan med de svarta siffrorna hade jag förmågan att bli stillastående mellan hinder 10-12, där måste jag lita på att han ska ta 11 och placera mig rätt vid 12, alltså vänd mot honom så han vet att han ska svänga.

Kombination 3:



Denna kombinationen jobbade jag ganska mycket med. Jag fick till en bra start till slut, återigen hade jag glömt det som Jenny sa om starten i kombination nr 1. Men hon påminde mig ;o)

Efter en hel del krånglande så fick jag även till jaakoo svängen vid hinder 7. Däremot hade jag problem med min handling mellan hinder 9, 10 o 11. I de fall måste jag följa med honom mer och inte gena eller stressa. Jag måste få ett tryck bakifrån på honom. Just nu springer jag snabbt upp till hinder 10 för att stick mot hinder 11 precis när han kommer mot nr 10. Vilket gör att det blir en konflikt när vi korsar varandras vägar. Jag får inte heller börja vrida mig utan ska backa mot hinder 11 istället.
Sedan hade jag mycket besvär att hinna till hinder 12 i god tid innan Atlas =) Det tog några försök innan jag fixade det.

Det jag ska träna på iaf är de olika svängarna, när jag ena gånger är helt vänd mot honom och backar mot nästa hinder och andra gången är när jag jobbar med ryggen mot hindret och han ska bakom min rygg t.ex.

Vi pratade lite om Linköpingstävlingen och jag förklarade lite vad som hade gått snett. Hon verkade inte allt för bekymrad =) Hon tyckte bara det var märkligt att han hade tjuvstartat, tills jag berättade hur jag hade gjort, då förstod hon varför =)

Jenny tyckte även det snart var dags för en till hund för mig ;o) Hon visste en som skulle passa perfekt till mig. Ska lägga upp en bild och lite info om den en annan dag.

Efter en givande och händelserik dag ska jag nu gå o sova. Godnatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar