Mina två svarta...och jag

lördag 16 januari 2010

Tävling i Linköping

Nu har vi precis kommit hem från tävlingen i Linköping, en mycket bra tävling faktiskt.. Även om man kunde önskat mindre prat från speakern.. Jag visste först inte om vi skulle komma iväg idag för att Atlas har varit lite krasslig, men han piggnade till igår kväll =)

Agilityloppet
Den här banan kändes ganska klassisk för en klass 1. Det fanns inget A-hinder med så jag behövde inte tänka på det hindret. Starten började med ett hopphinder och en böjd tunnel, och sedan följde två hopphinder och balansen. Den här sträckan gick bra, Atlas har inte fått in tekniken på kontaktfältet än, men det var en klar förbättring. Han sprang nästan ända ner och hoppade bara av sista biten, så jag har stora förhoppningar om att detta kommer lyckas =) Efter där kom en sväng med två hopphinder där min planering var att göra ett framförbyte, men Atlas var som skjuten ur en kanon så jag hann inte. Därför kom jag lite fel i slalomet så han tog fel ingång, därefter kom jag också fel mot den böjda tunneln så det blev en del snurrar där. Resten av banan gick bra, han rev ett hinder och drog inte så mycket på sista sträckan som jag önskade men jag är ganska nöjd. Jag måste lita på att han tar hindrena för när jag inte gör det så hamnar jag efter honom och då blir det fel.. Det jag är mest nöjd med är hans tid. Jag har aldrig varit med om att min skrutt sprungit en agilitybana så fort! Vi sprang på 39 sek, ref.tiden var 47 sek, vi hade dock 20 fel, tyvärr vet jag inte vart vi fick de andra 10 felen.. Men vilken tid! Jag är så nöjd med det och vi fick en massa beröm för att min skrutt är så snabb.. Synd att han har en sådan långsam matte =)

Hoppklassen
Inför den här klassen var jag både taggad och skitnervös. Banan var en ganska klassisk klass 1 bana med många raksträckor, samtidigt stod inte hindrena i en rak linje på alla ställen, så jag kände att man hade fördel om man kunde göra en del bakombyten. I alla fall under sista halvan av banan. Första delen av banan gick jättebra, han drog på som bara den. Sedan blev jag lite för ivrig att komma iväg i slalomet så han missade sista porten och drog mot nästa hinder, eftersom jag var på väg dit =) då fortsatte jag och vi diskade oss. I tunneln som kom därefter snubblade jag på Atlas och trampade på honom och resten av banan gick inte så bra. Jag tyckte ändå att han hade bra sug på hopphindrena och näst sista tunneln. Riktigt bra fart i den här klassen också om jag slutar trampa på honom =)

Sammanfattningsvis är jag nöjd, i alla fall över Atlas insats, jag behöver träna en massa med mig själv=) Mina mål kvarstår fortfarande och nu är jag ännu mer övertygad om att jag har satt rätt mål... Många har sagt till mig idag, folk som jag aldrig pratat med innan, att jag har en riktigt rolig hund med en massa potential i.. Och det har jag verkligen =) han är så fantastiskt duktigt och har kommit långt sedan vi började tävla för 8 månader sen... Då fick vi inte ens slutföra banan för det tog för lång tid för han BARA skällde på mig konstant.. Och det är ju faktiskt inte så konstigt med tanke på min handling.. Så jag har nog kommit en bit på vägen också =)

Tack Carina för att du följde med. Du förgyller alltid min tillvaro!

2 kommentarer:

  1. Verkar som att det var en kul tävling. Roligt att höra om alla framsteg; kontaktfält, tid och hinder sug. Snart har ni ett nollat lopp oxå...

    Såg att han blivit kändis med =)

    http://www.jnytt.se/nyhet/29314/jonkoping-leder-hundligan

    SvaraRadera
  2. Ja visst han han snygg min lilla linslus =)
    Ja jag hoppas på det där nollade loppet och jag hoppas att det kommer snart... Men den som väntar på nått gott...

    SvaraRadera