Mina två svarta...och jag

fredag 1 januari 2010

Nytt år nya möjligheter och framgångar

Ja nu är det nya året här. Nyårsafton blev lugn och hundarna brydde sig inte om raketerna alls. Valparna busade som vanligt och Atlas lekte polis för att valparna inte skulle balla ur totalt i sina lekar :) eller inte leka alls snarare...

Lite bilder på Atlas och hans kompisar Lexi och Uno från nyårsafton. Lexi är den stora blandisen och Uno är borderterrien



Jag tänkte jag skulle sammanfatta 2009 lite kort och försöka blicka framåt på 2010.

2009
Jag började träna agility på allvar under 2009. Jag och Atlas och övriga gänget på klubben fick gå en kurs för Cecilia. Den här kursen var precis vad vi behövde för att få upp ögonen för hur vi skulle jobba och vad vi behövde jobba med. Tack snälla Cecilia :) Vi var helt utmattade efter den här helgen, men jag fick ett riktigt sug på att träna och bli bättre.

Vi debuterade i en inofficiell agilitytävling i aprili Nässjö som gick katastrofalt :) Sedan blev det tävlingar hela sommaren och i augusti och september var det i snitt en tävling/helg. Resultaten var väldigt varierande och ibland var det väldigt nära en nolla. Men det var helt enkelt inte meningen att pinnen skulle komma under vår första säsong :)

I september åkte vi, jag, anna och felicia, första gången och tränade för Jenny Damm. Den här timmen vi fick med henne gav otroligt mycket. Vi fick tänka till om hur och varför man gör det man gör på banan :) Det gick upp ett ljus helt enkelt.. Vi åkte tillbaka till Jenny i oktober igen. Båda dessa gånger var det handling som vi tränade på. Detta gav otroligt mycket och vi fick mycket att träna på. I november åkte jag ner till Jenny själv och tränade, och förutom handling fokuserad vi en del på det mentala och kontaktfälten. Det var först då jag kände att vår träning verkligen gick framåt :) och jag åkte då hem och skapade mitt eget hemmagjorda kontaktfält och bestämde mig för att detta ska gå :)

I september hade vi en agilityuppvisning i stadsparken i Jönköping. Då fick Atlas för första gången testa på massage. Vi hade tidigare testat en del streching och simning med en lite annorlunda massage än han fick testa den här dagen. Det var då vi upptäckte att min skrutt hade väldigt ont i en muskel i bakbenet. Vi började då gå hos en fysioterapeut, Carina, som hjälpte mig att åtgärda detta på honom. Detta var det bästa jag gjort. Tack underbara Carina för det :) Det resulterade också i att han slutade riva hopphinder på tävlingar som han hade börjat göra, vilket jag undrade varför naturligtvis. Så nu är jag väldigt noga med att strecha och värma upp, som jag inte var innan.

Min och Atlas träning har också gått i vågor. Det vi har haft störst problem med är att Atlas inte har dragit på tunnlar och inte dragit särskilt mycket framåt. Kontaktfälten har också varit ett stort problem :) Med kontaktfälten började jag med en metod som fungerade på träning, men inte på tävling. Jag tog upp problemet när vi var hos Jenny Damm och fick tips på hur vi skulle göra istället. Så nu jobbar vi med det för fullt, nosduttande på lock och klicker. Det går verkligen framåt. Tunnlarna börja också sitta nu, vi har tränat enbart tunnlar ett bra tag och nu känns det som han ärmed på hur han ska göra. Jag börjar också bli säkrare och springer mer, vilket gör att Atlas blir säkrare på vart han ska på banan. Vi börjar lite smått bli ett team :)

2010
Nu blickar jag alltså framåt på det nya året :) Jag tar med mig alla erfarenheter från 2009 och ska försöka göra 2010 till ett riktigt bra tränings- och tävlingsår.

Vi kommer fortsätta träna hos Jenny Damm under året som kommer. Vi kommer jobba på de uppgifter hon har gett oss tidigare och vi kommer säkert få en massa nytt att träna på under 2010 :)

Jag har tänkt att Atlas ska få prova på det han ursprungligen är ämnad för att göra, valla. Jag behöver naturligtvis också lära mig en del :) men det ska bli kul o se hur han är tillsammans med får och om han kan få utlopp för sin vallinstinkt.

Vi ska naturligtvis ut och tävla en hel del under året. Nu ska vi ta minst en pinne i hopp och en i agility. Vi ska bara sätta de där kontaktfälten :)

Jag hade inga mål under 2009, för att jag kände nog mest att jag och Atlas får prova oss fram som ett team först. Nu känner jag ändå att vi börjar bli mer synkade och jag ska nog starkt fundera på tydliga mål under 2010. Tyvärr har jag inte kommit så längt än :)

Jag återkommer med mina mål och under tiden får ni ha ett fantastiskt 2010 :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar