Mina två svarta...och jag

lördag 3 november 2012

Axis träning hos Jenny

I måndags var vi hos Jenny och tränade, äntligen! Nu var det riktigt länge sen jag var där. Har ju inte uppdaterat här från sista träningen hos henne med båda hundarna. Denna gången var det Axis som fick all uppmärksamhet i 1h =) Fokus låg på kontaktfält!

Jenny ansåg att allt fokus skulle ligga på balansen. Hon trodde nämligen att a:et kommer naturligt när han väl fått in rätt beteende på balansen. Jag berättade om våra problem hemma, att han knappt springer framåt och inte riktigt förstår att han ska springa till Manners Mindern. Jag sa också att jag hade lagt ner träningen hemma eftersom jag inte ville förstöra nåt, Jenny tyckte det var bra. Vi satte igång på en gång och det gick bra, jag var lite osäker och belönade hela tiden. Jag sa till Jenny att jag är bara glad att han springer framåt just nu. Hon tyckte jag skulle fortsätta belöna hela tiden och visa med rösten när det var extra bra samt att trycka fler gånger på MM när han gjorde extra bra.

Till slut kom vi till en punkt där Jenny kände att vi kunde utelämna belöningen när han gjorde fel. Vilket fungerade bra, han sprang ändå. Jag belönar fortfarande mer än nödvändligt ;) men hellre det än att jag glömmer en bra. Han förstår ändå skillnaden när han gör fel och rätt. Han hör på min röst och gör han en halvbra så får han bara ett pip från MM =) O det har han lärt sig att gör man riktigt bra så kommer det fler pip =) Vi tränade också att jag stod still, sprang med och stannade efter en stund och till slut gick det riktigt bra!

Vi kom iaf riktigt långt med träningen! Jenny var supernöjd och jag med så klart =) Hon tyckte det gick över förväntan. Är så peppad på att fortsätta med träningen nu =) Så nästa gång ska vi ha kommit en bit på vägen. Jag ska fortsätta höja, sen ska jag också flytta MM lite åt sidorna så han lär sig svänga och ändå utföra rätt beteende. Ska bli kul o se hur långt jag kommer till nästa gång vi ska dit =) Vi ska inte köra en timme kf då, det var lite väl tufft pass ;) Så hon ska bara kolla av hur vi ligger till och sen ska vi köra handling resten =)

Så här såg det ut efter avslutad träning;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar