Mina två svarta...och jag

onsdag 26 september 2012

Atlas veterinärbesök

Idag var det äntligen dags!!! Vi hade tid hos Ole Frykman för konsultation om Atlas knän. som jag har väntat! Hatar att gå o vänta på en sån här sak och gå i ovisshet.

Jag hade med mig min underbara vän Carina! Hon kommer hålla i rehabiliteringen så det kändes bra att ha henne med sig så hon fick höra allt som sas och att hon fick hjälpa mig att förklara och svara på frågor. Hon har ju dessutom diskuterat Atlas fall med Ole innan.

Ole började med att känna igenom honom och fråga oss om när det hade börjat och så vidare. Han sa att knäna kändes väldigt lösa och han lät inte allt för hoppfull.. Han kollade på Atlas när han sprang fram och tillbaka och sedan kände lite mer. Han frågade om det verkligen inte syntes på honom att han har problem med sina knän när han tävlade agility. Men det gör det verkligen inte och det kunde Carina hålla med om. Jag fick också känna hur knäna kunde tas ur led på honom. Om jag fattade det hela rätt så hoppar dom ur åt sidan vilket inte var så vanligt bland mindre hundar?!?

Sedan var det dags att söva honom för att han skulle röntgas. Det tog en stund innan det verkade =) Han hade fullt upp o hälsa på Cissi och Karin =) Till slut däckade han totalt ;o)
Röntgen gick bra, Carina passade också på att kolla in hans höfter på röntgenplåtarna och det såg faktiskt bra ut =) Dom låg som dom skulle i "skålarna".

Efter röntgen så gick vi in och pratade med Ole igen. Han tyckte inte det såg så illa ut som han trodde, vilket kändes skönt. Han sa att Atlas hade patella grad 2 och att det fanns två alternativ. Det ena var operation på båda knäna samt rehabilitering och förstärkning av nån muskel vid knäna. Det andra alternativet var att bara förstärka musklerna runt knäna. Det andra alternativet skulle kunna gå, men man vet inte om knäna håller och hur länge, och när man upptäcker att dom inte håller så är det försent för operation. Så jag bestämde mig för att operation var enda alternativet om jag vill fortsätta tävla honom.

Ole sa att Atlas skapade urled symptomen själv genom hur han står och går emellanåt, han har ett ganska konstigt sätt att gå på =) Därför måste han flytta muskelfästena i knäet samt att musklerna måste tränas upp så att han inte går fel igen. Om jag fattade det hela rätt ;o)

Han sa att med operationer och rehabilitering bör det ta ca 4 månader totalt innan han kan vara i full aktivitet igen.

Så nu är första operationstiden bokad, alltså för första knäet, till den 25 oktober. Den andra operationen kan dom göra efter ca 4 veckor då det första knäet ska vara så pass läkt då att han ska kunna köra rehab då. Vi blev lite flamsiga i slutet, så när sköterskan sa att han ska badas kvällen innan så han är ren inför operation samt att han måste vara helt torr innan han kommer på morgonen  kl 8 så började vi skratta. Jag sa till henne att jag kommer inte få sova något under natten ;o) jag kommer få föna honom torr hela natten. Jag får ju bada honom nån dag innan, men han måste vara ren. När jag sedan kom ut och skulle betala så insåg jag hur lite shampoo jag hade fått, då började jag skratta igen och frågade i receptionen om det går att blanda ut med vatten =) Det gick det! Phu vilken tur ;o)

Min lilla fis! Vad glad jag är att detta kommer lösa sig! Jag hoppas och tror att rehaben kommer gå bra så att han kan vara på bana igen till Gåsahoppet =) o blir det inte så, så är det viktigaste att han blir helt återställd!!

Min älskling;




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar