Mina två svarta...och jag

lördag 8 september 2012

KM Smålandsstenar BK

Igår var det dags för Smålandsstenars KM i agility =) Jag hade äran att göra banorna. Att jag dessutom skulle tävla gjorde inget. Kan inte tycka att jag är en sån som gör en bana för att det ska passa oss, utan gör alltid mina banor på känsla. När vi hade byggt upp banorna så blev en del bitar lättare i verkligheten och några delar blev svårare =) Så är det alltid.

Jag hade anmält Atlas och Axis i detta KM. Axis skulle bara få starta hoppklassen. Jag körde även Hilda, Anna-Karins BC, eftersom Anna-Karin var skadad. Så kul var det att köra henne =) Hoppas att jag får göra det igen ;)

Atlas
Körde först agilityn med honom. Han hade sån underbar fart =) Han missuppfattade ett ut och ett back på samma hinder och fick en vägran på det. Sedan gick han ur slalom mitt i, ville testa honom på att gå klart slalom själv. Han köpte det inte alls först, tror också att jag gjorde nåt konstigt för jag kände mig väldigt osäker på hur jag skulle bete mig =) Resten av banan gick bra. Alla kf satt, vilket bara det är en seger! Min underbara hund!

Hopploppet kändes hur bra som helst. Tyvärr fick han en rivning och jag kom fel inför en tunnel och fick tvinga till ett bakombyte. BB fungerade när jag hade gapat genom ett par gånger ;) Gick i mål på 5 fel iaf.

Totalt kom vi på en andra plats i KMet =) Även om jag hellre haft första platsen ;) men Linda och Pim som vann KM var så värda vinsten. Dom satte två fina nollor och vanna båda loppen. Om min uträkning stämmer så kom jag och Atlas på andra plats i båda loppen. Vi slutade på 9 poäng och Linda vann med 13 poäng.

Axis
Axis startade hoppklassen och jag kan säga att det gick ganska dåligt, men har dock lärt mig en himla massa =) Så nu ska det startas en del inofficiella tävlingar innan den officiella debuten.
Först och främst så kan jag inte tro att jag kan ta ut min hund från buren när han har hört mig köra två andra hundar, och gå direkt in på banan. Han var så uppspelt/stressad! Starten gick bra och fort ;) Han satt fint i starten, inga problem. Däremot fick han för sig att krypa under hindret när han gick runt... Aja baja!!! Staketet gick fint, men sen skickade jag honom mot slalom och han stack till en tunnel som han inte ens såg tunnelhålet på ;) Diskade. Sen skickade jag på slalom igen, men han gjorde inte klart det. Gång på gång så gick han ur sista porten. Detta måste tränas mer. Resten av banan gick helt ok. Jag kan säga så att det gick fort och fel, men älskar hans attityd på banan =)

Hilda
Körde först ag banan med henne. Tyvärr hoppade hon kf på a:et så jag tog om o diskade henne. Resten av banan var lite katastrof =) Jag testade även att skicka henne självständigt på slalom, med det köpte hon inte. Gjorde om många gånger, men till slut fick jag hjälpa henne. Blev då lite efter och sekvensen efter blev inte så bra.

Hopploppet gick betydligt bättre och vi satte en nolla och vann det loppet. Men det var väldigt nära att vi diskade oss. Var lite otydlig mot henne så hon höll på att ta fel tunnel, men ett panikskrik fick det bli och hon lyssnade fint ;)

Efter loppen så beställde i pizza o dyl. och åt tillsammans. Mycket trevligt initiativ =) Ser fram emot nästa år när vi minsann ska utmana Linda och Pim om första platsen ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar