Mina två svarta...och jag

måndag 8 oktober 2012

Kurs för Jenny och Zeljko Dag 1

Nu äntligen ska jag försöka uppdatera er om kursen för Jenny och Zeljko. Som vanligt var det två helt fantastiska dagar som var otroligt givande. Speciellt roligt var det att få gå med Axis detta året =) Nästa år planerar jag dock att gå med båda hundarna, köra ett pass var med dom för både Jenny och Zeljko.

Jag hade hamnat i samma grupp som Elin, Mattias och Anette. En toppengrupp verkligen! Jag o Elin var som vanligt tjatiga och Zeljko bara skrattade o sa att inget förändrats ;) kul när man känner dom så väl nu att vi verkligen kan skoja friskt med varandra men samtidigt att det blir allvar när vi tränar.

Två dagar var vi som sagt där och jag var lite nervös över att köra Axis. I början gick det sådär, kan tänka mig att jag betedde mig konstigt så han var väldigt skällig mot mig. Men efter en stund så släppte det =) Vi började hos Zeljko. Han hade gjort upp två riktiga springbanor =) Han lägger alltid upp det så att den gruppen som kör, alla kör en runda var först utan att han säger nåt och därefter går han igenom hela banan tillsammans med hela gruppen och ger respons till alla.

Bana 1:















I början av banan, hinder 3, var det ett runt med blindbyte vi skulle göra. Axis kunde inte det riktigt så vi fick lägga fokus just på den biten en stund. Han lär sig snabbt så till slut fattade han den delen. Körde sen vidare i banan och fick problem med hinder 6, där han skulle ut från mig, och han ville inte riktigt ta det, utan sprang till mig hela tiden. Då tränade vi en stund på det att vi kastade leksaken när han väl hoppade det. Mellan hinder 7 och 8 skulle vi göra ett fb och vid hinder 11 ett runt och blindbyte, precis som hinder 3. Där satte han det jättebra i banan. Vid hinder 15 på banan skulle vi göra en jaakko, det fick vi träna på då han inte riktigt kunde det innan. Vi tränade det hindret separat en stund, men fick inte till det till 100%. Hinder 17 var det runt igen. Resten av banan gick bra och jag kände mig riktigt nöjd efteråt =) Detta blev resultatet;







Bana 2:













Här skulle vi ställa oss vid hinder 3 i starten. Vid 6an en s-kurva och mellan 10 och 11 ett fb. Försökte hinna med ett fb även mellan 11 o 12, men det gick inte =) Så det fick bli ett bb däremellan ist. Mellan 13 och 14 ett blindbyte och runt på 16. Mellan 18 och 19 skulle jag göra ett fb, detta var svårt att få till riktigt bra. Hundens väg blev inte 100% då vi allihopa tenderade att göra vårat fb alldeles för sent. Så det tränade vi en del på, vägen från 17-21. Jag hade svårt att hålla fokus hela tiden med, det var varmt och det krävdes ganska mycket fokus från min sida med en oerfaren hund =) Men sååå kul vi hade =) Resultatet hittar ni nedan;

















På eftermiddagen var det dags för träning för Jenny. Hennes bana ser ni nedan;

På denna banan fick vi verkligen jobba! Zeljkos bana var mycket spring och vara på rätt plats vid rätt tid. Det var det på Jennys med men ännu mer tekniksaker här. 
Vid hinder två skulle vi göra kroken med blindbyte mellan 3 o 4. Detta var svårt för mig att få till riktigt bra. Jag litade inte helt på Axis vilket resulterade i att jag gjorde mitt byte för sent hela tiden. Då missade Axis antingen 3an eller var på fel sida om mig inför hinder 4. Jag fick till det till slut och efter ett par vändor med Jenny och Zeljkos drillning hela förmiddagen så kände jag att jag litade på honom mer och mer. 
Vid hinder 5 gjorde jag ett tvingat framförbyte och från 7an skickade jag honom själv mot den dolda tunnelingången vid 8an. Han gjorde riktigt bra dolda tunnelingångar, sökte sig fint in i tunnlarna och Jenny var mycket nöjd! Från hinder 12 skulle vi också skicka självständigt in i dolda tunnelingången 13. Fb mellan 14 och 15. Sedan har jag gjort ritningen lite fel, för 16 ska vara tunneln, den sida som det inte är nåt nummer på ritningen. Så när dom kom ut ur tunneln så skulle jag ta bak armen och sedan fram den för att visa honom över 17. Detta hade vi problem med. Axis förstår inte riktigt den handlingsrörelsen än. Så den tränade vi en del på =)
Mellan hinder 19 och 20 gjorde vi blindbyte och fb mellan 20 o 21. Hinder 22 till 23 var det back sväng. Men där lyssnade han inte riktigt hela tiden så ibland tog han 23 från fel håll, men vi fick det rätt till slut med =) Hinder 24 till 25, där är en transportsträcka. Transportsträckor är såna sträckor på banan där hunden måste klara sig själv. Detta måste tränas mer med Axis. på hinder 26 en s-kurva och jag fick till den bra när Axis skötte transportsträckan själv. 
Resultatet;


På kvällen var det grillning och trevligheter =) Det är alltid lika kul att umgås med alla trevliga människor. Vi skrattade och skojade mycket =)
Hundarna fick bada efter kursens slut eftersom det var såååå varmt hela dagen. Jag hade dessutom en extrahund med mig, Chili, som bara hade fått sitta o inte göra nåt under hela dagen. Hon uppskattade att få komma ner till sjön =)

Sov hos pappa o Liz i stugan så det var nära o bra till Jenny med.

Jag hoppas att det inte ska ta lika lång tid för nästa uppdatering av dag 2 nu som det gjorde att få till denna ;)
Fråga om det är nåt ni undrar över =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar