Mina två svarta...och jag

måndag 9 september 2013

Sen sist... Att aldrig ge upp - Atlas!

Ja, nu är det återigen ett tag sen jag uppdaterade och sist jag gjorde det så var det ju inget uppmuntrande inlägg ;)
Tänkte jag skulle göra några samlade inlägg här nu framöver, ett inlägg för varje hund =) Så detta inlägget får handla om mitt älskade trassel =)

Ja så vad har då hänt sen sist jag uppdaterade. Ja sist hade vi ju varit i Nässjö och hade en mindre bra känsla efter... Jag var verkligen ledsen efter den dagen. Jag kände att allt var helt hopplöst. Men det är inte fel att jag blir så ibland för jag är ingen människa som ger upp, även om jag känner att jag vill det ibland. När jag blir så ledsen och uppgiven över min och Atlas situation så tänker jag till ordentligt, för jag vill aldrig ge upp.

Sagt o gjort, omedvetet tänkte jag till, o när jag låg i sängen redo för att sova så gick det helt plötsligt upp en tanke hos mig som gav mig hopp igen. Jag blev så upprymd att jag egentligen hade velat gå upp o träna agility med trasslet mitt i natten. Jag ska delge er min teori här o nu, och jag säger så med en gång att jag har ingen aning om detta är orsaken till våra problem, men det skadar inte att testa!

Atlas har alltid varit en knepig hund i träning. När jag började träna honom i agility så kunde inte jag särskilt mycket, vilket gjorde att när jag började träna för Jenny så fick jag ändra en del. O när man ändrar nåt i träningen med atlas så har han svårt o köpa det. Han litar inte till 100% på att det jag visar är rätt, för att för 3 år sedan visade du nåt annat ;) Lite sån är han. Svåra saker som vi tränat in på senare år har han inga problem med.
Så iaf, så kom jag på att när vi var i klass 2, i slutet av klass 2, så hade båda jag o han sånt självförtroende, inget var omöjligt! Atlas har alltid haft svårt med med back-svängar och runt, allt med tajta svängar egentligen. är jag för snabb iväg så tvekar han. När vi kom upp i klass 3 så var det ju mycket sånt. Då hade jag inte riktigt i tanken att det var bättre att hjälpa honom extra mycket, jag tyckte att han skulle kunna det. Vilket resulterade i att det blev mycket stopp o skäll och jag blev irriterad. Sen har jag ju kommit på att jag måste hjälpa honom mer, men ändå har det då uppstått situationer då han stannar o skäller. Nu slog det mig, denna lördag kväll då jag var så frustrerad, att det kanske är så enkelt att han har tappat självförtroendet?!?

Sagt o gjort, uppdraget blev att öka hans självtroende. Axis har jag ju jobbat jättemycket med hans självförtroende, det är det enda jag pratar om när det kommer till honom. Så jag vet inte varför jag inte tänkt på detta innan när det kommer till Atlas.

Så träningarna efter fokuserade jag enbart på fart och ha roligt tillsammans. O om vi hade kul =) bästa träningen någonsin med honom! Så tränade jag fram till tävlingen i Kungsbacka. Insåg att träningen kanske inte skulle visa jättemycket resultat då, men jag såg verkligen fram emot tävlingen tillsammans med honom. Hade bestämt mig att berömma honom mycket under loppen, för att öka hans självförtroende ännu mer. Gör ett eget inlägg om Kungsbacka =)

Sen har jag fortsatt träningen på samma sätt med honom, tyvärr inte med så mycket tävlingar. Har bara varit Kungsbacka med honom, men snart ska vi iväg igen o det ska bli sååå kul!

Han har fått sig en välbehövlig massage hos bästa Carina. Han var lite stel i bakdelen, annars var han fin i kroppen!

I övrigt har han varit allmänt sur över att lillebror får tävla o inte han ;) lite slagsmål dom emellan har det också varit. Annars är han bara en gubbe i allmänhet ;) Han har verkligen börjat bli gubbe! Han äter en massa, tycker att han får göra som han vill och bara är den mest underbara trasslet som finns!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar