Mina två svarta...och jag

tisdag 10 september 2013

Värmlandsrallyt - Axis

Jag kommer skriva två inlägg under Värmlandsrallyt, ett för varje hund =)

Värmlandsrallyt var ju för ett tag sen, men det var verkligen 4 fantastiska dagar så jag lever lite på det än ;)

2 dagar spenderades i Karlstad, 1 i Torsby och 1 i Kil. Alla dagarna bodde vi på Skutbergets camping i Karlstad, jag, Anette, Loa, Eva och Anna-Karin. Så trevligt hade vi!

Vi åkte upp till Karlstad på fredagskvällen, installerade oss i stugan, satte upp tält vid tävlingsplatsen och njöt av kvällen. 

Lördagens lopp med Axis var en smärre katastrof organisations-mässigt... Trodde att jag skulle börja med agilityklassen med honom. Hade koll på den medan jag sprang med Atlas. Blev klar med båda atlas lopp och det var fortfarande small på ag-banan. Satte mig och började prata med Jenny och Zeljko, o helt plötsligt säger Zeljko; Ska inte du springa på den banan (pekar mot hoppbanan)? Jo, säger jag, men ska springa där först (pekar på ag-banan). Varav Zeljko säger, men det är medium på hoppbanan och dom gick banvandring för ca 15 minuter sen... Jag får panik, springer till inropet, tar reda på att jag har startnr 50 och säger att jag missat banvandringen eftersom jag sprang klass 3. Dom frågar om jag vill ha en extra banvandring, och jag säger att jag ska kolla på banan o se hur den ser ut. Jag bestämmer mig för att jag inte behöver en extra banvandring, banan var ganska enkel. Gick för att hämta Axis och värma upp honom. När jag kommer tillbaka till hoppbanan så har dom släppt på banvandring för agilityklass 1 medium. Jag får panik, springer dit och frågar om de verkligen kan göra så eftersom klass 1 medium springer på hoppbanan. De svarar att dom gör så och att man får gå banvandring när man hinner?!?!!!! Jag hittar en jag känner och kastar axis koppel till henne, springer in o går två varv på ag-banan. Springer ut o tar Axis, bestämmer mig för att fokusera på hoppbanan och strunta i om jag missar min start på ag-banan. Går in på hoppbanan, glömmer om jag sätter axis nära eller långt bort från första hindret. Vet att jag har en hund jag sätter nära och en jag sätter långt bort, väljer nära och kommer på sen att det var tvärtom. Han river första hindret, men vi gör ett kanonlopp annars! När jag kommer i mål är det start nr 17 på ag banan, jag har 19, bestämmer mig för att bara gå in o köra och det går hyfsat bra faktiskt =) Vippen flög han av, men han kom på sig o backade upp igen i position och blev diskad =) Duktiga hund!

Söndagens lopp gick ännu bättre =) Vi nollade vårt första hopplopp och tog vinst o pinne! Vi startade som nr 1 och när vi kom i mål så kom det fram en norska till mig och gratulerade till vinsten =) Hon sa; det lär vara du som tar hem detta =) Hahaha! Därefter var det dags för agilityklassen och det gick riktigt dåligt! Han hoppade ALLA kf...

Dagen efter var det Torsby och efter lite konsultation med Jenny dagen innan så hade jag bestämt att han enbart fick starta ag klass om det var en tunnel rakt efter. Det var det inte, utan en ganska svår ag bana så jag valde att stryka mig. Hopploppet gick bra, han fick en vägran in i en tunnel för att han missbedömde hålet lite o krockade med väggen. Sen blev det ett missförstånd mellan han o mig vid ett staket, så där blev det en vägran med, annars ett bra lopp där jag insåg att jag hinner mer än vad jag tror ;)

Kil var fjärde och sista dagen. Axis startade allra sist på dagen. Vi började med ag klassen, o ja vi startade ag klassen här =) Varför? Jo det var ingen balans med ;) Vad gjorde vi då? Jo vi gick o vann den klassen med en kanontid och första pinnen i agilityklassen =) 
Hoppklassen var en rolig bana, en riktig fartbana. Det gick verkligen kanonbra i det loppet, men tyvärr en sketen rivning. Men hur bra är inte lilla vesslan då? =)

Det släppte verkligen för oss efter summercamp! Vi gjorde såna kanonlopp under Värmlandsrallyt, inga feglopp med en massa bakombyten o skit... Vi gjorde bra lopp, lopp som såg ut precis som jag planerat!

Nedan kommer filmer från rallyt;


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar