Mina två svarta...och jag

måndag 13 augusti 2012

Vilka hundar och vilken träning!

Helgen har gått i agilityns tecken, men inget tävlande för oss. I fredags åkte jag upp efter jobbet till Jönköping och klubben för att förbereda inför tävlingen på lördagen. På lördag morgonen gick jag upp tidigt så det blev inte jättemånga timmars sömn, men det var bara att hålla energin uppe hela dagen =) Var i o för sig inte svårt med alla trevliga tävlanden. Tävlingen gick bra och allt flöt på riktigt bra! Mina hundar fick däremot inte så mycket uppmärksamhet under varken fredagen eller lördagen så de var en aningen understimulerade.

När jag kom hem lördag kväll så var jag så trött att jag somnade på soffan ;) hundarna var nog inte jätteglada, men fann sig i det. När jag sen vaknade idag på morgonen så räckte det att jag rörde mig i sängen så flög Axis upp =) Han brukar annars sova längre än mig ;) Inte idag... Atlas var som vanligt irriterad, som han blir när han inte fått göra nåt. Men det det visar sig mest på är att båda hundarna får ännu lättare till skall när de är understimulerade..
Gick sedan ner för att äta frukost och kolla lite på tv. Axis strosade omkring ute =) Älskar att se honom tillfreds strosa omkring på tomten! Efter ett tag så började han studsa upp i soffan och stod framför mig med en vaken och lite busig blick, då insåg jag att det är dags för dagens promenad ;) Så vi åkte ut i skogen för att gå en runda vi ibland går som är ca 5km. På vägen mötte vi Anna-Karin och Mats så vi tog följe med dom, mycket trevligt! Hundarna fick bada också, vilket Atlas var väldigt lycklig över =) Axis börjar bli djärv nu med när det kommer till vatten, men lite mer försiktig är han..

Därefter åkte jag till gymmet en sväng efter att ha varit hemma emellan och ätit lite lunch. Hundarna fick stanna hemma den timmen jag var på gymmet. Sedan var det ju dags för OS-final i handboll! Gud va spännande! Tyvärr förlorade dom ju, men vilken match! Åkte sen till mamma för lite mat =) Lika gott som alltid! O sen direkt vidare till smålandstenar och brukshundklubben för lite agilityträning.

Träningen idag jag över all förväntan!

Axis:
Han slutar aldrig förvåna mig denna lilla hund. Han är otroligt lättlärd när han förstår vilket beteende som lönar sig. Men det finns ju naturligtvis alltid en fara med lättlärda hundar ;) man kan ju lära dom fel saker väldigt lätt med ;) Han fick träna gungan idag. Jag började med att träna positionen "två av två på" på den lilla pallen. Sen körde jag vippen och höll längst upp så han skulle springa ända upp och sen släppte jag ner den och sa "push" och han ställde sig i position! Duktiga hund! Gjorde om det men utan att hålla i vippen, han sprang ända ut men glömde positionen, gjorde om bara positionen och sedan tog jag om hela vippen. Då fattade han =) Han stod i riktigt bra position och hade en bra attityd! Min fina <3 p="p">Vi tränade även slalom och däck och det gick helt ok. Han hade inte riktigt den farten i slalom som han brukar, men det hade inte Atlas heller så jag vet inte om underlaget var konstigt... Däcket får han rätt ca 95% av gångerna =) Fick också tränat platta tunneln, han gör det fint =) Första gången blev han osäker, men sen var det lugnt.

Atlas:
Atlas jobbade som en gud idag!! Jag fokuserade helt på kontaktfält ifrån olika positioner. Kf på både balans och a:et stod på schemat. Körde lite slalom med, men det gick så långsamt! Vet ej varför... Körde sen lite a-hinder träning. Han gjorde så snygga kf hela tiden på a:et trots att jag höjde det och hade det på full höjd. Oavsett vilket tempo han hade så tog han kf klockrent med alla fyra tassar. Körde sen en sekvens med böjd tunnel, däck, a:et, hopp, balans och hopp. In i böjd tunnel, rakt fram till däck, 90 grader till a:et (han fick ingen direkt ansats upp mot a:et alls, 180 grader åt höger över ett hopp, rakt fram till balansen och sedan rakt fram hopp. Skickade honom själv mot a:et medan jag sprang fram framför a:et och stod redo när han kom ner och gjorde bakombyte på hoppet och skickade mot balansen. Dom kontaktfälten han gjorde på både a och balans fick mig o storkna! Tänk om han gjorde samma sak på tävling! Har nog aldrig sett honom göra såna fantastiska kf på a:et innan, iaf inte när jag har stått i en position som kan verka som att jag försöker stoppa honom. Han riktigt flög över balansen med kraft och fart att jag under en millisekund hann tänka; Han kommer aldrig ta kf! Men det gjorde han med bravur! Klockrena! Vilken känsla!

Hade iaf en fantastisk träning med båda hundarna =) Känns skönt nu ikväll att ha två trötta hundar. Ska försöka få till minst ett kf pass till under veckan innan Kungsbacka tävlingen till helgen =) Hppas på det bästa och tro att han tar dessa j*vla kf ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar