Mina två svarta...och jag

onsdag 8 augusti 2012

Oskarshamn dag 2- domaren förstörde min dag

Kom upp i tid trots tröttheten efter nattens fest... Vi hade bestämt oss för att åka tillbaka och packa ner tältet senare för att slippa gå upp jättetidigt!

Började även denna dag med hopploppet. Ganska tråkig bana med en hel del spring och sedan runt ett hinder och så fortsatte det. Tyvärr diskade vi oss i mitten av banan ungefär, glömde ropa en extra gång på honom och han tog ett annat hinder. Är dock väldigt nöjd med honom och min inställning. Jag kan inte begära mer av honom i hopploppen och jag har rätt inställning hela vägen.

Agilitybanan var en ganska klurig bana, även denna gång en tunnel under a:et men hade planerat att var tydlig och inte stressa vidare innan han var inne i tunneln. Jag hade inte bråttom därifrån. Starten satt som en smäck, tyvärr missade han kf på a:et och därefter ett hopp och sedan mot a:et igen men in i tunneln. Tyckte jag var tydlig där, men han stack upp på a:et och vi var diskade. Är mycket nöjd med resten av loppet och hade fortsatt vara det om inte Atlas dessutom hade hoppat kf på balansen. Jag blev riktigt irriterad på honom, fattar inte att han ska ha så svårt o fatta!!! Hur svårt ska det vara att ta ett kf?

Tog en promenad och försökte lugna ner mig och dessutom för att gå av Atlas ordentligt. När jag väl kom tillbaka så satte jag in honom i buren och gick en promenad med Axis. Bestämde mig för att träna honom lite vid framhoppningshindrena. Det gick jättebra, han var verkligen duktig. Efter en stund kom det en man med sin BC och tränade lite vid sidan av, jag bestämde mig för att ta en vända till med Axis på träningshindrena innan det var bra. Då får Axis ett utbrott på den andra hunden och gör ett sånt utfall och springer efter hunden när den tränar. Jag blir rasande på honom, får tag i halsbandet och hasen på sidan, får upp honom i luften och slänger ner honom på marken och säger ligg. Vänder mig om till mannen med sin BC, ber om ursäkt och han säger att det är ok, ler och går därifrån. Då kommer det fram en kvinna till mig, som jag sen får veta är domare, talar omför mig att det där ser faktiskt väldigt illa ut när du lyfter upp din hund i luften så där. Jag svarar henne; min hund attackerade precis en annan hund, tycker du att det ok? Hon svarar; nej, men det där ser väldigt illa ut. Jag svarar henne att det skiter faktiskt jag i, jag tillåter inte att min hund attackerar en annan hund. Vad tycker du att jag skulle gjort annorlunda? Hon svarar bara; det ser väldigt illa ut. Jag svarar igen att jag skiter faktiskt i det och om folk tycker att det ser illa ut så får dom ta det med mig så kan jag förklara. Så frågar jag igen vad hon tycker att jag skulle gjort annorlunda. Då tar hon upp handen mot mig och säger; sluta argumentera emot mig och sen går hon. Jag blir rasande och svarar henne; då kan du ta o hålla käften till mig. Går sen och hämtar min saker och när jag går tillbaka ser jag att hon står o diskuterar detta med några vid prispallen och kollar på mig och pekar. Jag blir rasande och skriker du kan bara hålla käften kärring jävel. Ja inte så vuxet kanske, men blev så arg och ledsen över hennes sätt att hantera hela situationen. Saken var helt utredd tills hon kom o la sig i och gjorde det till en större sak än vad det var inför hela klass 3 prisutdelningen.
Hade hon kommit till mig en stund efter så hade jag förmodligen reagerat annorlunda mot henne, och hon hade dessutom kunnat ta det med mig enskilt. Hon kommer fram till mig när jag är helt uppe i varv efter att min hund har gått på en annan hund och sen vägrar lyssna på mig. Det kändes mer som att hon försökte vara domare duktig och försökte stationera ett exempel. Jag var så ledsen över hennes sätt att hantera det! När jag sedan får veta att andra har pratat om detta och inte ens sett hela situationen utan bara förutsätter att jag är elak mot min hund, det sårar. Så fort man blir arg på sin hund så förutsätter folk att man är elak utan anleding. Så nästa gång en hund anfaller en annan hund, rör för guds skull inte hunden, det kan se illa ut inför andra! Bättre om hunden biter den andra eller ännu värre att den andra svarar upp och det blir fullt slagsmål!

Detta med att allt ser illa ut inför andra börjar gå till överdrift. Jag förstår också att man måste reagera om folk är elaka mot sina hundar på plan och i samband med agility. Men detta hade inget att göra med nåt av det mer än att vi stod vid ett hinder.

Nu vet ni iaf vad som hände, jag förskönar ingenting från min sida. Jag kanske sa dumma saker i stundens hetta, men jag tycker fortfarande att jag gjorde rätt. Jag sa det till en kompis att hade jag tagit Atlas på samma sätt i samma situation så hade han inte kommit upp i luften eftersom han är tyngre. För tydligen var det at jag lyfte upp Axis i luften som gjorde att folk blev upprörda. Men ingen hade sett situationen innan. Döm inte en situation innan du sett hela.

Emmeli och Molle tog även denna dagen ett agilitycert och blev denna dagen champion! Grattis!!!!

Jag och Carina åkte hem vid 7 tiden då alla tävlingar var slut. Skönt o komma hem var även om helgen kändes underbar trots allt elände som hände. Jag fick umgås med mina fina vänner Carina och Emmeli!!

En sak som jag är väldigt nöjd med är att jag både mentalt och fysiskt har varit väldigt stark i helgen. Jag har kört på som vanligt och inte mesat på banan. Ser fram emot Kungsbacka nu =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar