Mina två svarta...och jag

tisdag 29 maj 2012

Vilken helg och vilken känsla!!!

Vilken helg vi har haft! Fint väder och trevligt sällskap =) Jag ler fortfarande för mig själv när jag tänker tillbaka på helgen. När hade jag senast en två dagars tävling med 0% disk? Aldrig! Jag säger som min underbara tränare Jenny; Jag har verkligen flyt nu ;o) O jag hoppas att det flytet finns kvar ett tag till.

Jag skrev ju ett inlägg för ett tag sen om känslan när man verkligen lyckas. Jag kan säga att den känslan dubblerades i lördags när jag och Atlas blev uppflyttade till agilityklass 3!

Jag startar från helgens början. I lördags morse åkte jag till Växjö en aning för sent så jag hade jättebråttom! Jag slutade jobba halv 3 på natten och sedan ringde klockan kl 6.. Kändes inte för uppiggande att gå upp, låg kvar i sängen lite för länge, men men... Jag kom till Växjö BK 5 min innan banvandringen satte igång ;o) Ute i god tid, varför det?? ;o)

Första start var hoppklassen. Ingen direkt svår bana, utan en del spring. Hade en bra plan och bestämde mig för att bara köra som om det vore träning, inget safe för att plocka pinne. Precis innan mig så gick ett Växjö ekipage in och gjorde ett ursnyggt nollat lopp och jag blev så glad för hennes skull att jag helt kom av mig i min egen nervositet =) Gick in och var lite småförvirrad i min handling, gjorde byten där jag inte skulle och fick byta tillbaka (som jag faktiskt hann ;o)). Atlas gjorde snyggaste slalomingången i denna klassen. Han satte ingången som en smäck trots att jag var så långt fram som halva slalomet. Han är bara bäst! När vi sedan kom upp mot en raksträcka så hade jag planerat ett framförbyte i en sväng innan raksträckan för att komma på rätt sida inför tunneln eftersom Atlas inte kan bakombyten på tunnlar. Atlas brukar alltid vända upp mot mig när han kommer ut ur platten därför tänkte jag att jag hinner ett fb efter den, men icke att han vände upp! Han for ut som ett skållat troll, såg hoppet framför sig och bara tog det! Jag kom på fel sida eftersom jag inte hann göra bytet, tror jag gjorde ett bakombyte på rakan nånstans och så blev det lite strul vid tunneln men han tog den fint. När han sen kommer ut ur tunneln så river han hoppet efter där och vi kom i mål med 5 fel. Vi hade aldrig slått tiden som 1an och 2an hade, men vi hade nog tagit en pinne om rivningen inte hade kommit. Så är det, kände mig inte särskilt nedslagen utan såg bara alla fördelar min prins hade gjort på banan.

Bilden tagen av Emilie Lindgren från hopploppet;














Andra loppet var agilityloppet. Den var lite krångligare, men ganska rolig. Hade kört a:et på uppvärmningen en stund och han hoppade kf varje gång. Jag bestämde mig för att lägga ner, gå in och köra som vi brukar och göra ett bra lopp. Lyckades även i detta loppet släppa tanken på sista pinnen, är mycket stolt över mig själv! Hinder nr 3 var slalom och jag skulle göra ett fb innan det och lyckas nästan krocka med det! Gör dock inte det och det stör heller inte Atlas utan han kör på. Han gjorde ursnygga kf på balansen! Jag valde att totalt lita på hans förmåga att ta tunnlarna ordentligt, han tog dom som ingenting! A:et var näst sist och jag kände att det bara var att vinna eller försvinna, sprang som en tok mot mål, hörde Atlas ta a:et och sedan hoppa sista hindret. Väntade och hörde sedan att vi gick i mål nollade och tog ledningen!!! =) Vilken lycka, jag bara skrek!! När de sedan läste upp resultatlistan så visade det sig att jag hade vunnit och var enda nollan! Vilken lycka, jag bara gick runt o log och ringde en massa människor! Massor med människor har under helgen kommit fram till mig och berömt våra fina lopp och jag blir verkligen glad när jag får höra sånt! Fick höra av flera stycken efter loppet att jag hade sett så fokuserad ut! Härligt! Det är så det ska vara! =)


På kvällen var jag hos Catja och Mathias, hade fått äran att få sova i deras husvagn mellan lördag och söndag. Trött som attan var jag efter 3 timmars sömn och en heldag på tävling, men grillning o trevligt sällskap orkade jag med ändå =) John campade med sin husvagn hemma hos C o M också sedan kom även Madelene Stein, Emelie Stein och Jannie Abelsson-Svensson och grillade med oss också! Mycket trevligt hade vi =)

På söndagen var det åter dags för tävling. Hopploppet var först även denna dagen. Det var ingen enkel hoppklass, men en hoppklass som passade mig och atlas bra. Vi gick in och satte ett riktigt bra lopp, jag höll mig till min planering hela vägen. Jag trodde att Atlas rev långhoppet i början av banan, så jag trodde jag hade 5 fel. Tyvärr så missuppfattade vi varandra på näst sista hindret så det blev lite tveksamheter från hans sida och vi fick en vägran. När vi kom i mål hade vi 5 fel så den vägran var det enda vi fick. Det räckte dock till en tredjeplats och fick ett riktigt bra pris! Se bilden nedan =)

Detta broderat på min svarta tröja;













Taget av Emilie Lindgren under hopploppet på söndagen;













Sedan fick jag vänta länga innan agilityklassen. Jag var så sjukt nervös och den såg svår ut när jag satt som speaker i large. Det var nästan inga som gick igenom den banan i large. När jag sedan gick banvandringen så kändes den helt ok, det enda jag hade i tanken var att det var vinna eller försvinna. fanns inget som hette safe utan för att klara den gällde det att lita på att atlas fixade min signaler klockrent och att jag kunde springa fort som fan! Det var en lång bana, 180 meter.
Vi gick in som startnr 6 och Starten gick bra, förutom att jag drog bak min arm lite för tidigt, så i atlas hopp så störde det honom och han rev. Resten av banan gick riktigt bra, kf satt som en smäck, jag var i god tid med mina byten och Atlas sprang som aldrig förr! De tre sista hindrena var både jag och Atlas trötta. Slalom var tredje sista hindret och det var inte alls det tempot som jag vet han kan ha =) Däremot drog han fint i slutet på mitt framkommando! Så glad blev jag och vi gick i mål på 5 fel och en hyfsat bra tid. Vi slutade på en 9e plats av 44 starter i vår debut =) Utan rivningen hade vi kommit på 4e plats med den tiden. Jag tror det var 6 SM pinnar så det känns som en riktig toppendebut!!! Jag var så nöjd efter loppet så jag kunde bara le! Herregud vilken helg!

När jag tänker tillbaka på våra lopp under helgen så kan jag sammanfatta det så här; min älskade trasselsudd har varit perfekt i helgen!! Det finns inte något som jag kan vara missnöjd över alls. Han har gjort allt jag har bett honom om och lite till! Vilket team vi har varit i helgen! Jag har fått så fina kommentarer av folk och en tjej sa till och med att hopploppet i söndags var det snyggaste hon har sett oss göra =)

Bästa kommentaren från Jenny denna helgen var nog helt klart efter att jag suttit speaker i lördags. Hon sa att hon hörde först inte att det var jag som pratade, jag lät så annorlunda. Så avslutar hon med; Du lät så trevlig! Hahaha =) Nettan sa det; Ja till skillnad från annars ;o) Jag bara skrattade och tackade! Hon menade inte ritkigt så, men kul lät det ;o)

Hundarna fick bada lite innan vi åkte hem, det bästa Atlas vet näst efter agility ;o)













2 kommentarer:

  1. Det var så kul att få rå om dig en hel helg och TACK för att du ställde upp som speaker hos oss.
    Sedan gjorde det inget att du gjorde 4 kanonfina lopp där ett resultat blev högre än du kunnat ana när du började loppet med Atlas:-) VINNA AGILITYKLASS 2 och uppflyttning för att sedan gå in sätta agilityklass 3 dagen efter så bra som du gjorde. JAg lyfter på hatten min sköna höna:-) KRAM!<3 <3

    SvaraRadera
  2. Tack min sköna höna! Det värmer <3
    Tack för att jag fick tillbringa en hel helg tillsammans med er!! Kram

    SvaraRadera