Mina två svarta...och jag

onsdag 8 februari 2012

Träning hos Jenny

Igår var jag och Anette hos Jenny igen =) Alltid lika kul o givande! Jag hade lite ångest när jag åkte dit för jag har knappt tränat den senaste månaden =( Det har tagit mycket tid med flytten och allt annat runt omkring och sen har det ju varit så sabla kallt ute... Men det blev en riktigt bra träning ändå =)

Anette började med att förklara några sekvenser från olika banor som hon hade kört på sista tiden och diskat sig på. Det slutade med att Jenny fick ihop två banor av dessa kombinationer o vad vi fick springa sen =)

Atlas
Vi fick lära oss en ny sak idag, en flip. Orkar inte förklara här nu hur den var, men ska rita upp en kombination och lägga ut här där man kan använda flippen senare och försöka förklara den =) Jag trodde inte att Atlas skulle köpa denna sväng/byte men det gjorde han =) Bara jag gjorde rätt så fick han till den riktigt bra! 
Sedan fick vi träna lite si och så träning, alltså först gör man si och sen gör man så... Om ni fattar ;o) Inte? Ok, jag ska förklara. Det kan vara en och samma kombination som man tar på olika sätt. Det kan vara ett ställe där det t.ex finns risk att dom tar ett hinder fel så ska jag träna varannan gång den vägen som han inte ska ta och varannan gång den vägen han ska ta. Då tränar man att hunden verkligen ska lyssna på dig och inte bara göra som den gjorde gången innan =) Atlas behöver verkligen träna detta. Det är väldigt typiskt honom att tro att han ska göra exakt samma sak som förra gången. Däremot var jag väldigt slarvig med kf =( Jag skötte mig inte alls där, utan lät honom komma undan med småsaker =( Skärpning Ulrika!!
Är väldigt nöjd med vår träning =)

Axis
Axis fick jobba hårt denna kvällen =) Jag fick träna sväng och back, o vi kom fram till att han har mycket lättare för back. Så träna mer sväng! Han var duktig på sina back-bakombyten. Fick även träna lite fram med honom och han är verkligen duktig. Ska börja slänga boll nu istället för att ha leksak liggandes. 
Sedan fick vi börja träna lite svåra vinklar till tunnelingången. Två tunnlar som låg parallellt med varandra, han skulle in i den ena och sedan direkt till den andra. Det fattade han på en gång =) Inga problem. Tränade tajta svängar genom tunneln. 
Vi började också träna stjärnan. Den funkade riktigt bra. 
Vi satte ihop lite längre kombinationer med. Bland annat med tunnlarna och ett extra hopp och körde lite varierat där. Körde även ett extra hinder med stjärnan där han efter stjärnan skulle ta ett hinder lite längre bort. Han är verkligen duktig. Vi ska lägga till lite extra hinder för att köra kortare kombinationer med honom.
Jag började även träna bakombyten på tunnlarna, et tyckte han var konstigt =) Så det ska vi träna mer på! Älskar att träna med min lilla kroat!

På lördag är det tävling i Linköping! Ser verkligen fram emot att få tävla Atlas =) Se hur det funkar på banan. Jag ska förska se det som Jenny sa igår, att se varje tävling som en träning. Det är svårt, men till viss del brukar jag klara det =) Ska jobba på det iaf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar