Mina två svarta...och jag

tisdag 29 oktober 2013

Kungstenshoppet

I helgen var det dags för tävling för Atlas. Det var bara klass 3 på dagen, vilket gjorde att jag valde att bara tävla Atlas. Klass 2 gick på kvällen och klass 1 på söndagen så det kändes onödigt att tävla Axis.

Det var ett jäkla väder i Kungälv, det regnade en massa! Både Atlas och jag blev dyngsura av allt regn. Dagen började med agilityloppet. Var en ganska enkel bana, men även de enklaste banor diskar man sig på ;) Atlas började med att tjuvstarta så starten blev helkonstig och han började strula redan i slalom som var hinder nr 3. Han blev superstressad o låste sig helt på mig o sprang in hur många gånger som helst fel, eftersom han inte lyssnade klart på mig. Resten av banan gick ok, förutom att han genade efter en tunnel, sprang förbi långhoppet och in i nästa tunnel och vi blev diskade ;) Slutet var det många som fick fel på, så även vi. Blev lite missuppfattning mellan mig och Atlas. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det innan första loppet för att han inte ska stressa upp sig så. Det var så tydligt denna gången att han var stressad o låste sig på mig för det.

Hopploppet gick bättre, mycket bättre. Vi gjorde ett riktigt bra lopp. Tyvärr hade atlas päls blivit betydligt tyngre av allt regn och ridhus-bös så han orkade knappt springa eller hoppa. Det var inte alls samma flyt i hans rörelser. Så vi drog på oss två rivna hinder o lite tidsfel, men annars är jag riktigt riktigt nöjd med det loppet. Synd att det ska falla på nåt jag inte riktigt kan påverka =) Det var en riktigt rolig bana, med några klurigheter och en massa spring och flyt.

Är överlag nöjd med dagens insats. Speciellt nöjd över både min och Atlas attityd i hopploppet =) Jag gjorde en chansning i agilityloppet, släppte honom på balansen innan han hunnit ner två av och två på. Får se hur han gör på nästa tävling nu ;) Hoppar han kf eller sköter han sitt jobb? =)

En tävling kvar för båda hundarna för denna säsongen nu. Lite trist, samtidigt som det ska bli skönt med vila =) Men älskar inomhussäsongen, speciellt när det är i en hall =)

På söndag är det utställning för Axis som gäller. Hoppas att vi tar sista certet o därmed ett svenskt utställningschampionat och slipper ställa mer ;) Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar