Mina två svarta...och jag

tisdag 30 april 2013

Running träning med Axis

Ja ni... Detta är utan att överdriva den mest tålamodsprövande träningen jag har genomfört :)

Jag hade ju en sån kanonträning för 2-3 veckor sedan när jag precis började med hela balansen. Han gjorde sååååå fina running. Helt plötsligt började han hoppa över kf. O inte nådigt heller, det var rejäla hopp. Jag försökte verkligen lirka fram rätt beteende genom att variera belöning, variera plats han stod på. Inget hjälpte. Så är det så här med Axis att han vill väldigt gärna göra rätt, o när han känner att jag blir frustrerad och han inte fattar varför jag blir det så börjar han skälla mot mig väldigt mycket... Detta har resulterat i att han inte har fattat nåt på balansen. Det har kvittat om jag har satt honom på kontaktfältet på balansen för att få honom att bara springa rakt ner till gräset, vilket har krävts ett halvt steg av honom så har inte det funkat heller. Då har han hoppat av på sidan o börjat skälla på mig. Ni kanske förstår min frustration. O detta är jättesvårt att hjälpa honom förstå med utan det ska ju in ett rörelsemönster i honom o jag ska belöna när han gör rätt o ignorera när han gör fel. Men när han aldrig gör rätt då? Hur kul kan det vara för honom att springa som en tok på balansen o aldrig få belöning??? Det konstiga var med att han gjorde helt korrekt beteende hemma på vår hemmagjorda running brädor, där var inga problem alls!

Har under flera veckor försökt få tag i fröken Jenny men hon är ju som vanligt inte i Sverige ;) Till slut så hann hon skicka ett sms med lite tips till mig :) o dagen efter, i söndags, så gjorde han kanonfina running igen! Hon tyckte jag skulle variera med hela balansen o bara nedfart. O så har jag ju gjort innan så jag skulle bara fortsätta så.

Gjorde ett nytt försök igår och körde ett träningspass och det gick såååå bra att jag hade kunnat börja gråta av glädje :) fattar ni vilken lycka!! Igår gjorde jag dessutom hela balansen på full höjd o det funkade! Innan har jag nämligen haft balansen sänkt.

Så nu finns det lite hopp om framtiden ;) så nästa vecka åker vi till Råådalen o då blir det agilityklass och hoppklassen vi kör :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar