Mina två svarta...och jag

lördag 27 oktober 2012

Ibland går det väl ändå till överdrift?

Jag börjar tröttna lite nu, eller har väl gjort det ett tag, men senaste händelsen gör att jag verkligen ifrågasätter om det inte går till överdrift ibland? Vad pratar jag då om? Jo detta med att ta i sin hund.

Inom agilityn har det kommit en ganska strikt regel/riktlinje, det är att man får inte på något sätt ta i sin hund på banan för att det ser illa ut och för att obehag för hundarna ska inte förkomma på banan. Jag hoppas ni förstår vad jag menar, ni som tävlar agility vet och ni som inte gör det, fråga om ni inte förstår vad jag menar med det jag skrev =)
Jag tycker regeln är bra, för hundar ska inte bli bannade på banan för att de inte gör som föraren tror sig ha talat om för den. Det som jag tycker går till överdrift det är bland annat när det händer sånt som hände mig för ett tag sen i Oskarshamn, som jag skrev i ett tidigare inlägg, och när jag hör om en sån sak som också hände i Oskarshamn under samma tävling, men på banan. Det var samma domare som var på mig som dömde, en tjej på banan körde sin BC och tydligen hade hunden blivit ganska förvirrad och stressad kanske av nån anledning. Föraren bestämmer sig för att stanna hunden, pratar lugnt med den och ska ta av den på banan. På agilitybanan får man inte ha halsband eller koppel av nåt slag som vi alla vet, och hon höll då i hundens nackskinn för att ta med den ut. Vilket gör att hon får en tillrättavisning. Vad tycker domaren att hon ska göra i ett sådant tillfälle? Det gör ju inte ont på hunden på något sätt, utan detta är förarens sätt att få hundens fokus på henne igen och ta med den ut.

Nåt annat jag reagerade på för länge sen var när vi var i Åtvidaberg och min kompis blev offentligt tillsagd, alltså speakern gick ut i högtalarna och sa att hon fått en varning, av en domare som tyckte det såg illa ut när hon höll sin hund i nackskinnet inför starten. Som många vet så triggas ju hundarna av det. Dessutom alla som vet vem hon är vet att hon ALDRIG skulle göra nåt för att skada sina hundar, och skulle hon mot all förmodan göra det så skulle hennes hund inte springa. Det är ingen ras som man gynnas av att vara elak.

Det sista som jag hörde nu där jag kände att det verkligen gick för långt. Det var i Vårgårda nu, Ulricehamns tävling. Där min kompis hund stack från henne på banan och hade sprungit över till andra sidan. Hon gör så att hon springer åt motsatt håll för det funkar på honom. Han kommer då, det hjälper inte att springa efter honom. Det gör det sällan på nån hund. När han väl kom till henne så tog hon honom i nackskinnet och lyfte upp honom med handen under magen, alltså hon lyfte inte honom i nackskinnet. Hon tog honom i nackskinnet för att veta att hon hade kontroll på´honom och han inte skulle smita igen. Hon får tillsägelse av domaren att det ser illa ut när hon tar honom i nackskinnet utan skulle bara lyfte upp honom under magen.

Det är här jag reagerar. På nåt sätt måste man se skillnad på när en hund gör fel på banan i samband med agilityn eller när den gör fel helt vardagslydnadsmässigt. Varför är det så fel att ta i sin hund?!? Jag menar inte att man ska göra hunden illa. För jag har sett flera fall av förare som varit asförbannad på sin hund på banan och inte blivit tillsagd, är det då för att dom fysiskt inte tar i sin hund?

Jag är inte rädd för att ta i mina hundar, det vet alla som känner mig. Kanske därför jag också väljer raser som är tuffare mentalt. Jag är inte på nåt sätt elak mot mina hundar, jag tar i dom när jag känner att det är nödvändigt vardagsmässigt. Jag har höga krav på mina hundar i vardagen och därför talar jag också om för dom ordentligt när det dom gör är fel. Folk kan säkert misstolka det jag skriver nu på alla sätt o vis, och folk kan säkert hävda att man kan visa hundarna rätt och fel utan att ta i dom. Men det är så här jag jobbar med mina hundar. O det innebär inte att jag tar i dom hela tiden eller så fort dom gör nåt jag inte vill.

Jag har ett exempel på när jag måste ta i Atlas under träning. Han kan lätt fästa på mig, alltså skäller så mycket mot mig att han inte kan/vill förstår vad det är jag visar honom. O då handlar det ofta om saker jag vet att han kan, t.ex. slalom. Jag kan säga slalom, slalom, slalom och han kan vända sig om mot mig och börja skälla precis som; "JAG FATTAR INGENTING MATTE!!" Då måste jag ta honom i pälsen, säga nej och kommando igen och helt plötsligt kan han. Det är en puli i ett nötskal ;)

Man kan inte förutsätta att alla som tar i sin hund vill den illa. O det jag känner sammanför alla dessa historier är; Det ser illa ut! Jag förstår att det ska vara en publikvänlig sport, men på nåt sätt måste man se till hunden och dess uppförande med. Hur publikvänligt blir det om vi låter våra hundar bete sig hur som helst runt och på tävlingsbanan för att vi inte vågar säga till den ordentligt. Om jag skulle bete mig annorlunda i min tillsägelse mot t.ex. Atlas på tävlingsplatser så skulle han ju lära sig till slut att han kan uppföra sig hur som helst där för att jag inte kan säga till honom.

Nu menar jag verkligen inte att det ska ske en massa tillsägelse på tävlingsbanan, för där hör dom inte hemma. Men man måste kunna ta sin hund i nackskinnet för att få med den ut om man känner att den inte klarar av situationen. Har man en stor hund så kan man gärna inte bära den ut. Med Axis, som kan gå upp i en stress som inte är nyttig, han kan jag plocka upp i famnen och gå ut. Men han man en stor hund så kan man inte det.

Jag skulle kunna stånga mig blodig på tävlingsbanan med Atlas med tillsägelser, men han skulle inte bry sig ett skit =) För han finns det inget roligare än att springa agility och fort ska det gå ;) Skit samma om matte blir sur, bara han får springa. Jag har ju fått göra så med kf att jag plockar av honom från banan, det däremot är straff för honom. Det folk kallar positiv bestraffning, och det kan också diskuteras i oändlighet ;)

Det jag vill ha sagt först o främst i detta inlägg är att ibland går det för långt. O Jag förstår att det inte kan vara lätt för en domare att se skillnaden alltid, men det minsta dom kan göra är iaf att lyssna på ägaren eller hjälpa ägaren att hitta en annan lösning. Det är lätt att stå där o läxa upp nån, o sen bara vända på klckaen o gå. Försök ist förstå eller hjälp den som inte vet bättre.

Kommentera gärna oavsett om ni håller med eller ej =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar